Árvácska megújul 1. rész
A Szentendrei Árvácska megérdemel egy modern honlapot!
Az a megtiszteltetés ért, hogy a Dunakanyarban méltán ismert és elismert, több mint 20 éves Szentendrei Árvácska Állatmenhelynek segíthetek egy hatékonyabb onlinemarketing-stratégia kialakításában és weboldaluk újratervezésében, kivitelezésében.
Sajnos a honlap fölött nagyon eljárt az idő: régen készült és az évek folyamán inkább csak toldozgatták, de megújítására nem került sor.
Mivel én is voltam egy kis közhasznú egyesület elnöke, tudom, hogy milyen nehéz pénzt és személyes segítséget szerezni egy ilyen szervezet működtetéséhez – nem csoda, hogy elsősorban az állatok jólétére, biztonságára és mielőbbi örökbe adására fókuszált a vezetőség, emellett a weboldal valószínűleg mindig háttérbe szorult.
A menhely előző vezetője, Sztakó András, már lépéseket tett a honlap megújítása érdekében, tragikus halála után azonban ez a folyamat megtorpant.
Most viszont itt a lehetőség, hogy egy jól megérdemelt, modern, felhasználóbarát külsőt kapjon a Szentendrei Árvácska weboldala úgy, hogy a lehető legprofibban szolgálja az egyesület fő (marketing)céljait: az állatok örökbeadását és a támogatások gyűjtését.
Ezt a bejegyzést követi egy másik is, amelyben további részleteket mutatok be az új weboldal kivitelezéséről, és terveim szerint a jövőben is lesznek beszámolók arról, hogyan segíti elő a stratégia következetes kivitelezése az Egyesület gyarapodását.
Technikai dolgok…
Itt szeretném még megjegyezni, hogy a jelenlegi, Joomlában készült oldal régóta nincs frissítve, karbantartva. Ez nagyon rizikós, hiszen az idő múlásával egyre nagyobb az esély arra, hogy feltörjék a honlapot.
Mindenképpen szükséges az ilyen oldalak összetevőinek rendszeres frissítése. Az új weboldal WordPressben készül, és a havi karbantartását is vállalom.
Ráadásul a képen az is látszik, hogy ez a sablon alkalmatlan a mobilos megjelenítésre. A baloldali menüsávra rávetül a teljes jobboldali tartalom, így még nagyítással sem olvasható…
Mint lejjebb is szó lesz róla, ennél a tevékenységnél jelentős azoknak az aránya, akik mobilról nézik – néznék! – a weboldalt. Rossz belegondolni, hogy hány érdeklődőt veszíthettek el az elmúlt évek során!
Ezért mindent megteszek azért, hogy minél hamarabb elkészüljön az új, felhasználóbarát oldal.
Letisztult szerkezeti felépítés
Először a szerkezet kialakításával foglalkoztam: fontos, hogy az összes mondanivaló logikusan csoportosítva, minél kevesebb lépésben elérhetővé váljon.
Ráadásul figyelembe vettem azt a tényt, hogy a felhasználóknak legalább a fele mobiltelefonról nézi a tartalmat (jelenleg az oldalon nincs statisztikai adatokat gyűjtő program, ezért ez csak becslés, majd néhány hónap múlva visszatérhetünk erre a kérdésre), ezért a képen látható baloldali menüsort teljes egészében elhagyom.
Menüszerkezet: könnyen áttekinthető
Nem olyan egyszerű egy jól felépített menüszerkezetet létrehozni, ha sok mondanivalónk (= menüpontunk) van! A képen is látható, hogy bizony „többlépcsős” volt a folyamat, mire a megbeszélések során eljutottunk a jelenlegi, végső változathoz.
A legfontosabb oldalakat a felső menüsorba tettük, ezen belül is csoportosítottuk a hasonló tevékenységeket:
Fogadj örökbe! – Adományozz! – Önkénteskedj! – Tanulj!
A többi menüpont a láblécben kapott helyet – a jelenlegi bevált gyakorlat (best practice) szerint.
Best practice vagy kreativitás: mi a célod?
Itt jegyzem meg, hogy szerintem egy weboldal esetében helyes a kreativitást alárendelni a praktikumnak, ha tényleg azt szeretnénk, hogy felhasználóbarát, könnyen kezelhető oldalunk legyen, ami „pénzt hoz a konyhára”.
Vannak bevált gyakorlatok, amelyek megkönnyítik az eligazodást, gyorsítják a munkánkat. A programokban balra fent van a Fájl, aztán a Szerkesztés stb. A Fájl alatt a Nyomtatás. Egy új programnál is tudjuk, mit, hol keressünk. Idegesítő, ha nem találjuk, mert „kreatívan” máshova tették, ugye?
Ugyanez a helyzet a weboldalaknál is. Vannak nagyon kreatívan összecsukott és eldugott menürendszerek balra fent, jobbra oldalt…
Ha rejtvényekkel szeretnénk szórakoztatni az oldalunkra látogatót, akkor ez nagyon jó ötlet, ha viszont azt szeretnénk, hogy 8 másodpercen belül a cuki, örökbe fogadható kutyákat nézegesse, akkor jobb, ha máshol éljük ki a kreativitásunkat.
Gazdikereső és Hírek: az önkéntesek szerkesztik
A menürendszer és az oldalak szerkezeti felépítése mellett további fontos szempont volt a könnyen kezelhető gazdikereső rendszer, valamint a hírek bejegyzései, hiszen ezt a két felületet mindenképpen az önkéntesek fogják napi szinten kezelni – egy személyes oktatás után és egy részletes dokumentáció segítségével.
Sokat töprengtem azon, hogy mi a legjobb módszer a gazdikereső kutyák és cicák csoportosítására, figyelembe véve azt, hogy cél az ingyenes megoldások használata… Többször újraterveztem a kategóriák rendszerét és azt, hogy mikor, melyik jelenjen meg egy adott szűrésben, hiszen ugyanazokat az állatokat többször, többféle bontásban is feltüntetjük. Először gazdikeresőként, aztán a gazdira találtak rovatban, legvégül az In memoriam menüpontban. Külön oldalt szenteltünk a gazdikereső cicáknak és kutyáknak, de a címlapon együtt szerepelnek a menhely új lakói…
Szerencsére végül sikerült egy olyan rendszert kidolgozni, amely minden szűrési igényre egyszerű megoldást ad.
Fontos szempont az is, hogy a közösségi felületekre megkönnyítsem a posztolást. Ezért a frissen felkerülő híreket és gazdikereső állatokat egy automatizmussal, minimális pluszmunkával továbbítjuk a Facebookra és az Instagram oldalra. A közösségi felületek miatt ezeknek a bejegyzéseknek az alapvető képformátuma a négyzet lett.
Többnyelvű weboldal
A régi weboldalon angol és német nyelvű tartalom is volt. Felvetődött a szerkezet megbeszélésekor, hogy a weboldal teljes anyagát klónozzuk-e a két idegen nyelvre, vagy elég lesz néhány menüpontot létrehozni.
Végül abban maradtunk, hogy ez utóbbi változat bőven megfelelő lesz, hiszen minden egyes hírt vagy gazdikereső állat adatlapját felesleges mindhárom nyelvre átültetni. Manapság, amikor a böngészők lefordítják az adott oldalt (olyan, amilyen minőségben), aki nagyon érdeklődik külföldről, az a magyar nyelvű tartalmon keresztül is megismerkedhet a részletekkel. Így végül úgy döntöttünk, hogy mind németül, mind angolul csak három-három általános ismertető oldal lesz.
Jöhet a kivitelezés!
A vezetőség elfogadta az alapvető sablonok megjelenését, így a következő munkafázis a menüpontok feltöltése tartalommal.
Kísérd figyelemmel az oldalamat, iratkozz fel hírlevelemre vagy kövess a közösségi felületeken, mert hamarosan a folytatásról is beszámolok!
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.