Az egyoldalas weboldal előnyei és hátrányai

Ebben a bejegyzésben először szó lesz az egyoldalas weboldalak „feltalálásáról”, ezután a hátrányaikról, majd az előnyeikről következik néhány bekezdés.

Arról is szó lesz, hogy a hátrányokat hogyan tudjuk csökkenteni egy kis odafigyeléssel.

A témával kapcsolatban egy videót is megnézhetsz lejjebb, kattints ide, hogy közvetlenül odaugorjál!

Divat vagy szükségszerűség?

Egy időben kifejezetten divatossá váltak az egyoldalas weboldalak.

Az alapváltozatuk a lefelé görgetős, de léteznek belőlük oldalra elhúzósak is. Íme két példa…

Alapvetően úgy néznek ki, mint bármilyen más weboldal, de a menüpontokra kattintva nem új lapokra jutunk, hanem az adott oldal egy bizonyos pontjára ugrik a kép.

A lefelé görgetős esetében így egy hosszú „tekercset” kapunk, amelyet a címképben szereplőhöz hasonlónak képzelhetünk el.

Ez egy nagyon jópofa technikai megoldás, amellyel a kezdetekkor ki lehetett tűnni a többi weboldal közül. Idővel azonban kiderült, hogy vannak hátrányai is.

egyoldalas dizájn, függőleges görgetéssel

Vállalkozásösztönzés függőleges görgetés

egyoldalas dizájn, vízszintes görgetéssel

Fagyis oldal, vízszintes görgetés

Mik a hátrányai az egyoldalas weboldalaknak?

Nagy méret – lassabb betöltődés

Minél több az információ, kép, annál nagyobb az oldal, annál több az oldal megjelenítéséhez szükséges kód is. Nagyobb tömegű információ lassabban töltődik be.

Ráadásul ezt a megoldást nagy előszeretettel alkalmazták/alkalmazzák látványos, művészi képekkel, videókkal, animációkkal karöltve, amelyek erőforrásigénye kifejezetten nagy! Jól látható a fenti példáknál is, hogy több másodperc, amíg az animációk betöltődnek, összeáll az oldal tartalma. Márpedig a gyors betöltődés az egyik legfontosabb technikai elvárás a mai világban.

 

Kevésbé áttekinthető – nem felhasználóbarát

Sok esetben a minimalisztikus vagy nem megszokott (pl. menüpontok máshol, eldugva) dizájn miatt az érdeklődő nehezebben boldogul az oldalon belül. Az esetleges lassú betöltődéssel együtt ez már elég indok az oldal elhagyására.

 

Alacsony kulcsszósűrűség – csökkenő esély a jó szereplésre

Mindenki szeretne jó helyezést elérni a Google találati listáiban. Ehhez azonban az adott kulcsszóra vagy kifejezésre épített elegendő mennyiségű tartalomra van szükség. Természetesen a Google annál már sokkal okosabb, hogy előre helyezzen egy oldalt, amire százszor le van írva, hogy „vízvezetékszerelés, Budapest” (sőt, az ilyen akciókért bünti jár), de azért a kulcsszósűrűség továbbra is fontos.

Nézzünk egy példát! Egy vállalkozó foglalkozik fűnyírással, sövénynyírással, permetezéssel, kerttervezéssel és kivitelezéssel is. Mindegyik felsorolt tevékenység egy kulcsszó, amire szeretne jól szerepelni a találati listában.

Ha az összes tevékenységet egy lapra teszi fel, a kulcsszósűrűség alacsony lesz. Akkor jár jól, ha mindegyik tevékenységének szentel egy-egy külön oldalt/menüpontot, és megtölti azokat elegendő mennyiségű szöveggel, képekkel.

Mennyi az elegendő mennyiségű szöveg?

Természetesen nem lehet pontosan meghatározni, de például a Yoast SEO bővítmény szerint minimum 300 szó. Minél több, annál jobb.

Mi az előnye az egyoldalas weboldalaknak?

Kevés információ esetén is mutatós

A cikk elején bemutatott két példánál is látszik hogy a látványos megoldásokat szívesen alkalmazzák olyan esetekben, amikor kevés a tényleges mondanivaló.

Bizonyos tevékenységeknél vagy induló vállalkozásoknál egyszerűen nem tudnak sok információval szolgálni, de szeretnének webes jelenlétet biztosítani a cégüknek. Ilyen esetekben kifejezetten jó ötlet az egy oldalas weboldal, hiszen a menüpontok tagolják az információt, viszont nincsenek külön oldalak létrehozva egy-egy mondatnyi szövegnek.

Hogyan küszöböljük ki az egyoldalas weboldal hátrányait?

Technikai szempontok

Egyszerű a megoldás: ne alkalmazzunk nagy képeket, animációkat – vagy legalábbis nagy odafigyeléssel, méretüket (ezáltal betöltődési idejüket) a legkisebbre csökkentve, optimalizálva.

Könnyű áttekinthetőség

A menüpontokon túl az oldal tetején megadhatunk olyan kategóriákat/alcímeket, amelyek segítik az olvasót, hogy az őt érdeklő részhez jusson közvetlenül. Erre jó példa ez az oldal, amelyt nemrégiben készítettem.

Kulcsszósűrűség

Ezen csak külön lapok létrehozásával segíthetünk hathatósan. A fenti, kertészeti vállalkozó példájából kiindulva, ha már van néhány referenciamunkája, képe, akkor például a fűnyírásnak szentelhet egy külön menüpontot, ahol erről a tevékenységről részletesebben ír, a többi tevékenységét pedig meghagyhatja További szolgáltatásaim menüpont alatt.

 

Mindig az egyedi igényeknek megfelelően

Azt, hogy milyen weboldalfelépítés előnyös egy adott vállalkozáshoz, mindig egyedileg döntjük el.

Első lépésként azt határozzuk meg, mi a weboldal célja, a vállalkozás mit akar elérni a weboldal segítségével. Erről részletesebben olvashatsz a Tanácsadás vagy a Tartalom + felépítés menüpontokban.

Ha ezekkel tisztában vagyunk, már szinte adja magát a többi… Neked is szívesen segítünk, egyeztessünk időpontot!

Bozókiné Antal Rita

2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.

Pin It on Pinterest

Share This