Hogyan/mikor indexeli ÚJ oldalamat a Google?
Bejegyzése(i)met az érdeklődő weboldaltulajdonosoknak szánom, akik azt szeretnék, hogy honlapjuk jól, számukra hasznosan működjön. Így a cikk elején nem arról lesz szó, ami a webfejlesztők dolga, sokkal inkább arról, hogyan ellenőrizhetjük oldalunk megfelelő működését.
A Keresőoptimalizálás menüpontban olvasható, hogy kapcsolatok (linkek) nélkül egy új weboldal gyakorlatilag „lebeg a világűrben”, sem a Google, sem az interneten kereső emberek nem találnak rá. Hogy ne ez legyen a helyzet, tennünk kell valamit! Nézzük meg, milyen lehetőségeink vannak!
Hogyan indexeli? Ne tiltsuk meg a belépést a keresőknek!
Ez alapvetően a weboldal készítőjének a dolga, reméljük, hogy ért hozzá… Alapesetben az az érdekünk, hogy a robotok felmérjék és katalogizálják (indexeljék) összes aloldalunkat, menüpontjainkat, képeinket stb. Bizonyos esetekben azonban szükséges lehet a tiltás. Például ha egy könyvtárban titkos anyagok vannak, amelyeket csak egyes személyek láthatnak, és nem szeretnénk közkinccsé tenni őket. Az is lehet, hogy valamilyen okból két oldalon is ugyanarra a tartalomra van szükségünk, tudjuk viszont, hogy a másolást a Google bünteti. Ilyenkor utasíthatjuk arra a robotokat, hogy csak az egyik oldalt vegyék figyelembe, a másikat ne.
Indexelés engedése vagy tiltása WordPress oldalon
Aki ilyen (vagy hasonló keretrendszerű) oldallal és hozzáféréssel rendelkezik, az azért ellenőrizheti az alapvető beállításokat.
Ez a kép a kezelőfelület Beállítások/Olvasás pontjában található. Gondolhatja, mennyire örült egyik elkeseredett ügyfelünk, amikor kiderült, hogy oldalának sikertelenségét ez a kis bepipált négyzet alapozta meg…
Ez a kép pedig egy igen elterjedt, név szerint a Yoast SEO plugin felületéről a Titles and metas/Post types és Taxonomies pontokból mutat egy részletet. Itt a különböző bejegyzési típusokra (oldalak, bejegyzések, kategóriák, projektek) külön-külön beállíthatjuk, hogy akarjuk-e az indexelést vagy nem.
Indexelés WordPress automatikus értesítési szolgáltatással
HA nem tiltottuk meg a keresőmotoroknak az oldal bejárását, a WordPress értesítést küld bizonyos szervereknek, amikor egy új bejegyzést teszünk közzé. A képen az alapértelmezetten beállított oldal látható, de a lista bővíthető.
Szuper, jól állunk, megalapoztuk a lehetőségét az indexelésnek. Mi jön most?
Ellenőrizzük le, hogy indexelt-e már a Google!
Ehhez a keresőmezőbe macskakörmök közé írjuk be a domainnevet. Ha van rá találat, akkor indexelt az oldalunk. Új oldal esetén akkor se keseredjünk el, ha nincs találat, lépjünk tovább!
Valahogyan észre kell vetetnünk magunkat
Legyen oldaltérképünk (sitemap)!
Az oldaltérkép egy xml fájl a szerveren, ami tartalmazza a weboldalunkhoz tartozó oldalak listáját. A fájl „tájékoztatja” a keresőmotorokat, ha új oldalt hoztunk létre, és azt is definiálni lehet, milyen gyakran szeretnénk, ha a robotok visszatérnének felmérni a frissítéseket. (Egy webáruház kínálata naponta változhat, egy parkettázó vállalkozásnál ez nem annyira valószínű.)
Ha WordPress weboldalunk van, különböző pluginokat telepíthetünk, amelyek elkészítik nekünk az oldaltérképet. Ezen az oldalon a Yoast SEO készítette el automatikusan (alapbeállítás) ezeket a fájlokat – tulajdonképpen négyet és egy összesítettet.
Regisztráljuk oldaltérképünket a keresőkben!
Ha telepítettük oldalunkra a Google Search Console alkalmazást (sok szempontból ajánlott), itt egyrészt közvetlenül is „beajánlhatjuk” oldalunkat ezen a felületen, illetve oldaltérképünket is megadhatjuk a képen látható menüpontban. A Bing esetében is lehetőség van a közvetlen regisztrációra ezen az oldalon. Lehet próbálkozni további keresőkkel is, de szerintem ne ezekkel a lépésekkel töltsük drága időnket!
Közösségi felületek használata
A közösségi médiáról szóló menüpontban részletesen foglalkozunk a céges profilok előnyeivel, és itt is csak azt mondhatom: a legkönnyebben úgy építhetünk ki az oldalunkra mutató linkeket (= útvonalakat, ld. címkép), ha például egy Facebook bejegyzésben (céges vagy magán) megosztjuk weboldalunk, bejegyzéseink hivatkozásait.
Tény, hogy a Google állásfoglalása szerint ezeket nem számítják bele a rangsor kialakításába, a forgalom növelése miatt azonban szerepük nem hanyagolható el!
Tematikus linkgyűjtemények
Számos ilyen gyűjtemény létezik a mai napig, ha megbizonyosodtunk minőségi mutatóikról, bátran ajánljuk ezekbe is oldalunkat!
Összegzés: könnyen indexeli oldalunkat a Google, kezdjünk is neki!
Az ismertetett lépések közül akár egy is elég ahhoz, hogy bekerüljünk a keresőkbe, de azért ne felejtsük, hogy a célunk minél több, az oldalunkra mutató link kiépítése. Ezért célszerű a lehető legtöbb módon biztosítani a Google számára, hogy megtalálja honlapunkat.
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.