Hogyan mérjük weboldalunk teljesítményét?
2. rész: mivel mérjük?
1000 látogatóra hány vásárlás/kapcsolatfelvétel jut?
A Facebookról hány látogató érkezett a weboldaladra az elmúlt hónapban?
A Google-keresésekből hányan kattintottak az oldaladra a múlt hónapban? Milyen kifejezésekre találták meg az oldaladat?
Az AdWords hirdetéséből 1000 kattintásra hány vásárlás/kapcsolatfelvétel jut?
Ha a fenti kérdésekre nem tudod a választ, olvasd el ezt a cikket, az előzőt és a folytatást is!
Az itt olvasható információk, tanácsok leginkább vállalkozóknak, tulajdonosoknak szólnak és csak az alapokkal foglalkoznak. Úgy látom, erre is nagy szükség van…
Ingyenes Google-eszközök a teljesítmény mérésére
Ebben a bejegyzésben két olyan felületet ismertetek, amely minden weboldal számára hasznos: ezek a Google Analytics és Google Search Console. Szó lesz még a Google AdWords hirdetéskezelőről is, természetesen ennek a statisztikáit az hasznosíthatja, aki ilyen hirdetéseket futtat.
Mire jó a Google Search Console?
Nagyon kevés weboldalnál látom ennek az eszköznek a használatát, pedig alapvető információkat tudhatunk meg a segítségével.
Azt, hogy milyen keresőszavakra, kifejezésekre látták oldalunk linkjét a találati listákban az érdeklődők, és mely esetekben kattintottak is rá a hivatkozásra.
Mindenki azt mondja, hogy jó helyen szeretne lenni a találati listában, de egy-két kulcsszótól eltekintve hogyan is tudnánk ezt ellenőrizni? Számtalan olyan kifejezésre is megjelenhetünk, amelyekre nem is gondolunk, vagy akár kifejezetten nem is szeretnénk! Erről volt már szó az előző részben a meggyes lepény kapcsán…
Ezen a felületen pontos képet kaphatunk, és abban is segít, hogy ha szükséges, hol érdemes módosítanunk weboldalunk tartalmán.
A másik terület, ahol hasznos lehet számunkra a Google Search Console: ellenőrizni, hogy hány oldalunkat mérte fel (indexálta) és jeleníti meg egyáltalán a Google, illetve kaptunk-e valamilyen hátrasorolásos vagy kitiltásos büntetést. Ha igen, ezen a felületen a webmestereszközök segítséget nyújtanak, és a hibaelhárítás után itt kérelmezhetjük a büntetés megszüntetését.
Persze ez már „haladó” szintű feladat, de ha nem rendelkezünk ilyen fiókkal, akkor megnehezítjük a probléma megoldását.
Mire jó a Google Analytics?
Ennek az eszköznek a segítségével rengeteg információt kaphatunk az oldalunkra látogatókról:
- hol léptek be a weboldalunkra,
- hol léptek ki,
- milyen eszközökről nézték meg,
- mennyi időt töltöttel el,
- hány oldalt néztek meg,
- vásároltak/ feliratkoztak/ gombra kattintottak-e?
És itt ugrik a majom a víz alá: ha összekapcsoljuk ezt a felületet a Google Search Console-lal és a Google AdWordsszel (ha van), akkor azt is láthatjuk, hogy az ingyenes és a fizetős találatokból az oldalunkra látogatók közül hányan jutottak el a vásárlásig, letöltésig, feliratkozásig vagy bármilyen, számunkra kedves cselekvésig.
Hirdetés (AdWords, Facebook) + Google Analytics = tutira nyerő
Ha van AdWords fiókod, belépéskor rögtön láthatod a különböző statisztikákat: milyen kifejezésre hányan kattintottak rá, milyen keresési kifejezésre jött fel a hirdetésed.
A Facebook statisztikáiból is csak annyit tudunk meg, hogy azon a felületen mi zajlik a hirdetés kapcsán.
Semmi sem derül ki azonban arról, hogy miután a hirdetésen keresztül eljutottak a weboldaladra, ott mi is történt. 2 másodperc múlva leléptek vagy vásárlással végződött a látogatás. Enélkül az információ nélkül nem tudjuk kiszámítani, megéri-e nekünk egyáltalán a hirdetés futtatása. Lehet, hogy az ingyenes találatokból lesznek a megrendelők…
Szóval Google Analytics nagyon kell a hirdetőknek….
Hogyan regisztrálhatok ilyen fiókokat?
A regisztráció egyszerű (itt, itt és itt), de utána azért vannak olyan tennivalók, amelyet hozzáértő kezekre kell bízni: a Search Console esetében a weboldalba illesztett kis programsorral kell igazolni tulajdonunkat, az Analytics kódját pedig minden lapon el kell helyezni. Ezért ezt inkább bízzuk a webfejlesztőre.
Ki a tulajdonosa a fióknak? Hogyan ellenőrizhetjük, hogy adminisztrátorok, tulajdonosok vagyunk?
Amikor webfejlesztők, alkalmazottak regisztrálják a fent említett vagy közösségi felületek fiókjait, gyakran saját magukat teszik meg adminisztrátornak, mert úgy a legegyszerűbb. Sok esetben a tulajdonosnak nincs is hozzáférése („úgysem ért hozzá”, „úgyis én csinálok mindent”), ebből pedig óriási problémák származhatnak, ha megszűnik a kapcsolat a webfejlesztővel, távozik az alkalmazott stb.
A Google, Facebook és egyéb közösségi felületek ugyanis úgy működnek, hogy aki az adminisztrátor, azé a fiók/oldal. Utólag „elvenni” a jogosultságot finoman szólva nehéz.
Mindenképpen ragaszkodjunk tehát ahhoz, hogy adminisztrátori hozzáférésünk legyen az adott felületekhez. Hogyan tudjuk ezt leellenőrizni?
Google Search Console
Ha teljes jogú tulajdonosai vagyunk a fióknak, akkor a jobb oldali Tulajdon kezelése gombra kattintva az első képen látható, hogy lehetőségünk van további felhasználókat felvenni a fiókba.
A második képen viszont egy olyan fiók látható, amelynek nem vagyok a tulajdonosa.
Google Analytics
A bal alsó sarokban az Adminisztrálás gombra kattintunk, majd a bal első oszlopban a Felhasználókezelésre.
A következő képről világosan kiderül, hogy nem vagyok a fiók tulajdonosa/adminisztrátora, nincs jogosultságom a fiók felhasználóinak kezelésére.
A másik képen viszont olvasható, hogy van ilyen jogosultságom, és a nagy, kék kör kereszttel is ezt támasztja alá: ezzel tudok további felhasználókat adni a fiókhoz.
Google AdWords
Itt a Beállítások közül válasszuk a Fiókhozzáférést. Ha látható a kék kör a pluszjellel, akkor adminisztrátorok vagyunk. Ha nem, akkor…
…szükség van B tervre…
+1: Facebook-oldal
Jobbra fent válasszuk a Beállítások fület, majd bal oldalon középtájt a Szerepkörök az oldalon menüpontot. Ha itt adminisztrátorként szerepelünk, akkor jó.
Mit csináljak, ha nem én vagyok a fiók tulajdonosa, adminisztrátora?
Szépen kérd meg az illetőt, hogy adjon ilyen jogot. Ha szükséges, nagyon szépen kérd!
Ha szép szóval nem tudod elérni, akkor sajnos vagy bele kell törődnöd vagy ki tudja, mi jöhet. De evezzünk békésebb vizekre…
A következő lépés a fiókok összekapcsolása
Már volt róla szó fentebb érintőlegesen: össze kell kapcsolnunk a fiókokat egymással, hogy egy helyen, összefüggéseiben lássuk az adatokat. A Google Analytics felületén az Adminisztrálás gombra kattintva a középső oszlopban találjuk az AdWords összekapcsolása, illetve a Minden termék menüpontokat. Ezekre kattintva oldható meg a fiókadatok importálása a Google Analytics felületére. Ha ezzel is megvagyunk, már csak egy dolgunk maradt.
A saját oldalmegtekintéseinket zárjuk ki a statisztikából!
Sokan úgy jutnak el a saját weboldalukra, hogy beírják a Google keresőjébe, aztán a találati listán rákattintanak a weboldaluk nevére.
Ez a statisztikában úgy fog jelentkezni, hogy valaki rákeresett a cég nevére. Jaj, de jó, egy csomóan ismerik a nevünket! Nem, csak mi voltunk azok…
Szóval célszerű a munkatársak oldalmegtekintéseit kizárni az adatok közül.
Ha fix IP címünk van, akkor könnyű a helyzetünk…
Számtalan oldalon megnézhetjük, mi az IP címe az eszközünknek (számítógép, telefon, vezetékes és mobilhálózat…), például itt.
Honnan tudhatjuk, hogy fix-e? Megkérdezhetjük a szolgáltatót vagy néhány hetente leellenőrizzük…
Szóval, ha fix IP címünk van, akkor a Google Analytics Adminisztrálás gombjára kattintunk, majd a harmadik oszlopból a Szűrők menüpontot választjuk. Ezután Új szűrő létrehozása → adunk neki egy nevet → típusa: kizárás → Forrás: IP címekről érkező forgalom → alá beírjuk az IP címet → Kifejezés kiválasztása: amelyek megegyeznek a következővel: → Mentés.
Ha dinamikus IP címünk van, akkor nehezebb a helyzetünk
Számos esetben nem fix, hanem változó, dinamikus IP címünk van, ezért az előző módszer csak ideig-óráig nyújt segítséget.
Mivel ez a bejegyzés egyszerűen kivitelezhető megoldásokat kínál, így a javaslatom az, hogy a böngészőnkbe (telefonon is, ha azon is nézegetjük az oldalunkat!) telepítsük a Google Analytics Opt-out Add-on by Google bővítményt. Ez blokkolja az adott eszközről az összes felkeresett oldalon a Google Analytics működését, így a saját weboldalunkon nem fog torzulni a statisztika.
Most, hogy minden eszköz a rendelkezésünkre áll, már csak elemeznünk kell a rendelkezésünkre álló adatokat, hogy tisztább képet kapjunk weboldalunk teljesítményéről. A cikksorozat utolsó részében arról lesz szó, különösebb további beállítások és képzettség nélkül milyen hasznos következtetéseket vonhatunk le az oldalunk teljesítményéből. Olvasd el azt is!
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.