Hogyan mérjük weboldalunk teljesítményét?
3. rész: mérjük már!
1000 látogatóra hány vásárlás/kapcsolatfelvétel jut?
A Facebookról hány látogató érkezett a weboldaladra az elmúlt hónapban?
A Google-keresésekből hányan kattintottak az oldaladra a múlt hónapban? Milyen kifejezésekre találták meg az oldaladat?
Az AdWords hirdetéséből 1000 kattintásra hány vásárlás/kapcsolatfelvétel jut?
Ha a fenti kérdésekre nem tudod a választ, olvasd el ezt a cikket, az előzőt és az elsőt is!
Az itt olvasható információk, tanácsok leginkább vállalkozóknak, tulajdonosoknak szólnak és csak a nagyon-nagyon alapokkal foglalkoznak, de ezekből is jól hasznosítható tudásra tehetsz szert Kedves Olvasó.
Google Analytics: 3 az 1-ben
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy (az előző cikkben ismertetett módon) a Google Analyticsba integrálni tudtuk a Search Console és az AdWords adatait is, így innen kezdve csak ezzel a felülettel foglalkozunk, innen fogunk adatokat nyerni.
A felületnek ugyanaz az előnye és a hátránya is egyben: rengeteg adatot bocsát a rendelkezésünkre, és nehéz kihámozni néhány használható számot, ha nincs az embernek megfelelő tapasztalata.
Éppen ezért ebben a cikkben csakis könnyen értelmezhető adatokkal fogunk dolgozni.
Hiúságmutatók (Vanity metrics): nem biztos, hogy a mennyiség a legfontosabb!
Oldalmegtekintések, látogatók száma, elérés
A hiúságmutatóktól jól érezzük magunkat, mert szép nagy számok – de a focit gólra játszák! Milyen hasznunk származott a nagy számú látogatóból?
Például: az oldal látogatóinak száma egy adott időszakban mondjuk 1000.
De, ha a képre nézünk (Közönség – Viselkedés – Elköteleződés), rögtön kiderül, hogy a látogatók jelentős többsége maximum 10 másodpercet töltött az oldalon!
Ennyi idő alatt biztosan nem tudtunk mély benyomást tenni rá, sőt, ez a kép remekül alátámasztja azt az állítást, hogy a látogatók 8-10 másodperc alatt döntenek arról, hogy maradnak vagy elmennek oldalunkról, ha nem találják meg, illetve nem érzik úgy, hogy könnyen meg fogják találni azt, amit keresnek.
Csillió követő, lájkoló, a videónkat is egy csomóan megnézték a Facebookon
Remek. És az ehhez kapcsolódó vásárlások összértéke mennyi volt? Attól, hogy egy reklám/poszt/videó hasít az interneten, még nem biztos, hogy hasznunk is származik belőle!
Emlékszel a „Csokolom! Nagyon finom volt a kokuszgolyo!” reklámra? Fantasztikus volt, mindenki azon röhögött – de emlékszel arra is, hogy mit reklámoztak? Hát ez az! Hiába nézi meg és beszél róla mindenki, ha a bevétel nem nő, vagy legalább is nem arányosan a reklám/videó stb. költségeivel.
Hasznos adatok, amelyekből már leszűrhetünk valamit
A webáruházaknak könnyű, hiszen a megrendelések száma eléggé egyértelműen számon tartható, követhető. Hogyan lehet mérni olyan oldalak teljesítményét, ahol nincs közvetlen értékesítés?
Ahhoz, hogy a legkönnyebben mérhessük az oldal hasznát, legegyszerűbb minden kapcsolatfelvételi, regisztrációs és egyéb űrlap kitöltése vagy más „interakció” után egy köszönöm-oldalra irányítani az embereket (ez az oldal máshonnan nem elérhető).
Így, a valaki ezt az oldalt „megtekinti”, máris tudhatjuk, hogy valamilyen számunkra hasznos tevékenységet végzett előzőleg.
A számunkra hasznos cselekvést konverziónak nevezzük.
Hogyan állítsuk be a „köszönöm” oldal megtekintését, mint konverziót / célt a Google Analyticsban?
Az adminisztráción belül válasszuk a Célok lehetőséget a jobb oldali oszlopban!
Kattintsunk a piros Új cél gombra, majd válasszuk ki a megrendelés leadása lehetőséget!
Ezután írjuk be a kívánt megnevezést, majd a következő ablakban jön maga az oldal neve.
Ezen kívül azt is ki kell választanunk, milyen módon vegye figyelembe az adott oldalt.
Ha az egyenlőt választjuk, akkor pontos egyezés esetén fog „ugrani egyet a számláló”.
Nekem viszont a Kezdete kifejezés a jó, mivel az űrlapjaim minden beküldéshez társítanak egy egyedi azonosítót, ezáltal a /koszonjuk/ csak az oldalnév kezdete, utána jön még ez-az. (A többi lehetőséggel most nem tudunk foglalkozni.)
Hol láthatom az oldal eredményességét?
Ezután nézzük meg az Ügyfélszerzés – Minden forgalom – Csatornák kimutatást!
Azt látjuk az egyszerűsített és megvágott képen, hogy az organikus keresésből és a közösségi felületekről 2-2, közvetlen forgalomból 1 és fizetett hirdetésből 1 célteljesülést értünk el.
Az Ügyfélszerzés – AdWords – Kulcsszavak kimutatásra kattintva azt láthatjuk, hogy milyen kifejezésekre hány kattintás érkezett, és ezekből hány célteljesülés lett végül.
Ha az Ügyfélszerzés – Search Console – Lekérdezések kimutatásra kattintunk, azt láthatjuk, a az emberek a kereséseik eredményeként hol léptek be oldalunkra, és ezek közül melyik eredményezett célteljesülést.
Hasonló módon az Ügyfélszerzés – Közösségi – Konverziók kimutatásban képet kaphatunk közösségi felületeink teljesítményéről.
Nincs semmilyen űrlapom, akkor én hogyan mérjem a weboldalam teljesítményét?
Ne aggódj, így is van azért hasznosítható adat!
Az oldalon eltöltött idő hossza, a megtekintett oldalak száma, az alacsony visszafordulási ráta (Bounce rate):
Fontosabb a látogatók számánál az emberek érdeklődésének kivívása és megtartása.
Blogbejegyzésre érkező látogatók a Facebookról: oldalmegtekintés: 1, oldalon eltöltött idő 2 perc.
Ez azt jelenti, hogy a Facebookon megtetszett a cikk kivonata, rákattintott, 2 percig olvasta, aztán távozott. Láthatólag lekötötte az írásunk, és ez jó így. Egy cikkolvasástól ne várjuk azonnal csodákat. Bízzuk benne, hogy legközelebb is elolvassa cikkünket, és akár még tovább is böngész oldalaink között…
Vannak azonban olyan esetek is, amikor nem biztos, hogy bajt jelez a kisebb szám.
Kapcsolat menüpontban eltöltött idő: ide azért mennek az emberek, mert kíváncsiak a telefonszámra, címre, megnézik és kész. Biztosan nem töltenek túl sok időt az oldalon és a kilépési oldal is gyakran ez.
Most akkor nem is számít, hogy olyan sokan megnézték a bejegyzésemet a Facebookon? Az AdWords hirdetésemre is 500-an kattintottak!
Dehogynem! A nagyszámú megtekintés, lájkolás, megosztás, vélemények írása természetesen nagyon is fontos, hiszen azt mutatja, hogy tetszik a közönségnek, amit nyújtunk.
Viszont nem állhatunk meg itt, mert nem ez a cél!
Nézzük meg, hogy mondjuk 1000 megtekintésre hány feliratkozás, vásárlás, eseményen való részvétel jutott. Még fontosabb ez fizetett hirdetések esetében!
A fizetett hirdetéseknél még fontosabb az eredményesség mérése, optimalizálása!
Egy példa: AdWords hirdetés, 200 Ft/kattintás, 500 kattintás/hónap = 100.000 Ft költség/hónap
Hány eladás/konverzió jutott erre a hirdetési kampányra?
Az nem jó válasz, hogy a hónapban volt 500.000 Ft bevételem, mert az a bevétel máshonnan is jöhetett (utcáról betérők, személyes ajánlás útján, törzsvásárló, ingyenes, organikus keresési találatból)
Nagyon fontos tehát, hogy tudjuk, a fizetett kampányokból milyen bevételre tettünk szert. A konverzió beállításánál összeget is megadhatunk, tehát, ha van egy átlagos kosárértékünk (legyen például 10.000 Ft), akkor kiszámolhatjuk, mennyit hozott a konyhára az AdWords kampányunk a hónapban.
A fenti példát folytatva tegyük fel, hogy az 500 kattintásból lett 50 konverzió – ez 10%, ami nagyon jó!
Bevétel: 50×10.000 Ft= 500.000 Ft
Kiadás a kampányra: 100.000 Ft
Elmondhatjuk, hogy a kampányunk sikeres!
Ha csak 5 konverzió jutott volna az 500 kattintásra, az csak 50.000 Ft átlagos bevételt jelentett volna, így már egyértelmű, hogy ilyen feltételekkel nem éri meg a kampány folytatása!
Összegzés: mérni! mérni! mérni!
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.