2020 UPDATE! 9 tipp: hogyan szúrjuk el egy étterem honlapját!
… és online jelenlétét, ügyfélszolgálatát – ne végezzünk félmunkát!
Az eredeti cikket 2017 őszi, egri kirándulásunk inspirálta. Azóta eltelt két és fél év: 2020 májusában járunk, a koronavírusos válság közepén… A vendéglátóipar erősen érintett – nekem pedig eszembe jutott ez a cikk és kíváncsi lettem, mi változott azóta, mennyire teszik lehetővé az éttermek weboldalai az adott vállalkozás sikeres talpraállását.
Mérhetetlen hátrányban vannak a társaikhoz képest azok, amelyeknek továbbra sincs reszponzív weboldaluk, hiszen ebben az iparágban mobilról internetezők /rendelők, /éttermet választók aránya biztos, hogy eléri, meghaladja az ötven százalékot. Emellett viszont azt is szeretném kiemelni, hogy a reszponzív, vagyis a kijelző méretéhez ugyan alkalmazkodó weboldalak esetében is számtalan olyan megoldást alkalmaznak cégek, amelyek nem teszik felhasználóbaráttá az oldalukat!
+ 1 BONUS TRACK
Egy videó további tippekkel, hogyan szúrjuk el pályázati pénzből (!) megújuló weboldalunkat! Kattints ide!
Nézzük a részleteket!
2017: Nemrégiben férjemmel csaptunk egy hétvégi kiruccanást egy patinás történelmi kisvárosba. Spontán döntés volt, nem sokat terveztünk előre, lefoglaltuk a szállást, és úgy gondoltuk, manapság, az okostelefonok korában, nem lesz probléma út közben eldönteni, hova menjünk ebédelni vagy vacsorázni.
Az éttermek honlapját böngészve hamar rádöbbentünk, hogy a tulajdonosok igen változatos módokon tudják elriasztani a potenciális vendégeket… Úgy gondoltam, segítek nekik, hogy ez a lehető legjobban sikerüljön, ezért összegyűjtöttem néhány praktikus tippet.
1. Nehogy reszponzív legyen a weboldalunk!
2015 második felétől a mobil eszközökről indított keresések száma meghaladja az asztali keresések számát világviszonylatban. Az általam megvizsgált magyar oldalak vonatkozásában is elmondható, hogy a látogatók legalább egyharmada mobiltelefonon nézi meg a weblapokat.
Így a reszponzivitásnak egyértelműen meghatározó szerepe van a weboldal sikerében – arról már nem is beszélve, hogy a Google is erősen kezdi hátrasorolni a nem mobilbarát oldalakat.
Ragaszkodjuk régi, letiltott flash animációs oldalunkhoz, amelyen jó eséllyel nem is látható a tartalom! Semmiképpen se terveztessük át oldalunkat, mert akkor mobilon is olvashatók lesznek a menüpontok meg a szövegek, és többen úgy fognak dönteni, hogy éttermünkbe látogatnak.
UPDATE 2020
Bár nagyon nehéz azt meghatározni hogy összességében mennyi lehet a modernebb vagy régi, nem reszponzív oldalak aránya, azért én mégis tettem egy teljesen random próbálkozást. Beírtam a Google-be, hogy vendéglő, Óbuda és megnéztem, hogy mobilon az első tíz találatból mit lehet látni.
Négy olyan oldal jött ki, amely nem egy konkrét vendéglőnek a honlapja, hanem valamilyen gyűjtőoldal (TripAdvisor, Magyar konyha online és hovamenjek.hu), tehát összesen 6 valódi vendéglős linket találtam. Ebből a hatból két olyan oldal van – még egyszer mondom, találati listán a top 10-ben -, amely nagy múltú vendéglő és ennek ellenére az oldala nem reszponzív. Hatból kettő az gyakorlatilag 33%, vagyis az első oldalon található, közvetlenül vendéglőkhöz kapcsolódó találatok 33% a nem nyújt élvezhető élményt mobileszközön.
Természetesen ez csak egy kiragadott példa, biztos vagyok benne, hogy Magyarország különböző régióiban, városaiban, akár kerületeiben is nagyon különbözőek ezek az arányok.
A képeken látható (nem óbudai!) vendéglő weboldala a mai napig pont ugyanígy néz ki, mint ahogy 2017 őszén kinézett. Viva la nem működő flash-animáció!
2. Az étlap képként legyen berakva, pic1.jpg néven!
Először is: a Google a képen nem tud keresni, maximum a nevét és a „title” vagy „alt” tageket tudja megvizsgálni, értelmezni.
Így, ha pic1.jpg-nek nevezzük el és a meta-adatokat sem töltjük ki, a Google semmiképpen sem fogja azt feltérképezni!
Ezért, ha valaki például szalontüdőt szeretne enni Óbudán, akkor a mi oldalunkra biztosan nem fog az étlap alapján rátalálni!
Másodszor: ha képként tesszük be az étlapot, akkor még a reszponzív oldalon sem lesz olvasható, hiszen arányosan le fogja kicsinyíteni mobilra a képet a böngésző!
UPDATE 2020
Sajnos a mai napig dívik ez a szokás, még olyan vendéglő esetében is, amelyik nagyon igényes, reszponzív weboldallal rendelkezik. Az étlap etlap.jpg néven és képként van berakva. Tehát hiába reszponzív az oldal szerkezetileg, maga az étlap az egyáltalán nem mobilra optimalizált, nem felhasználóbarát! De legalább nagyítható a képe, húzogathatjuk jobbra-balra…
…Ráadásul a kép a nyomtatott étlap alapján készült, és így az egész világ megtudhatja, mi az étterem WIFI-jelszava!
A két kép nem ugyanannak a cégnek a weboldala.
3. Ne tüntessük fel, hogy milyen étkezési utalványt fogadunk el!
Sokan kapnak béren kívüli juttatást SZÉP Kártya vagy egyéb utalványok formájában. Vannak helyi kedvezménykártyák is, például Budapest XI. kerületében a Hegyvidék Kártya vagy a IV. kerületben az Újpest Kártya.
Léteznek emberek, mint ennek a bejegyzésnek az írója, akik teljes családi nyaralást szerveznek úgy, hogy csak SZÉP Kártya elfogadóhelyeket vesznek igénybe szállás, étkezés és programok tekintetében, hogy valahogy elköltsék a felhalmozódott összeget.
Akik kiváltják például a Hegyvidék Kártyát, valószínűleg azért teszik ezt, hogy igénybe vegyék a kedvezményeket, amelyeket az elfogadóhelyek kínálnak. Ezért, ha elfogadóhely vagyunk, ne tüntessük fel ezt a tényt oldalunkon! Még a végén kedvezményt kell adni valakinek.
Ha nem bírunk ellenállni a kísértésnek, és mindenképpen kirakjuk oldalunkra az elfogadott kedvezmények listáját, akkor ezt kép formájában tegyük meg, és nevezzük el elfogadohely.jpg-nek.
Így, ha valaki beírja a Google-be például azt, hogy SZÉP kártya, vendéglő, Angyalföld, biztosan nem fog minket kiadni a Google találatként!
UPDATE 2020
Továbbra is az a helyzet, hogy ha az ember a SZÉPkártya-kibocsátó bank weboldalát nézi, az ott található lista köszönőviszonyban sincs azzal, hogy az egyes potenciális elfogadóhelyek a weboldalukon mit közölnek – vagy leginkább nem közölnek.
A kártyatulajdonos szeretné elkölteni a pénzét. Mit tesz? Vagy kinéz egy szimpatikus éttermet és megnézi, hogy ott elfogadnak-e SZÉP kártyát, vagy rákeres a Google-ben. Ha a vendéglő oldalán nincs feltüntetve vagy kép formátumban van feltüntetve, hogy elfogadóhely az eredmény ugyanaz lesz: az érdeklődő keres magának másik helyet.
A nagyon elszántak esetleg megeresztenek egy telefont vagy emailt, hogy rákérdezzenek. Szerintem azonban a többség nem ilyen kitartó.
Itt is fokozhatjuk azonban a lemorzsolódást, ha nem válaszolunk az emailre!
4. Galéria: ne adjunk leírást a képekhez!
Ha éttermünkben Magyarországon egzotikusnak számító ételeket szolgálunk fel, az emberek kíváncsiak lehetnek arra, hogyan is néz ki a fogás. A kép alapján könnyebben eldöntik, hogy kipróbálják-e. Vannak weboldalak, ahol az étel neve mellé teszik a képet, de ez így túl egyszerű. Tegyük a képeket inkább egy Galéria menüpontba ömlesztve, de ne írjuk oda képaláírásba, hogy milyen étel látható! Még mit nem! Bőven elég, hogy galéria1, galéria2.
UPDATE 2020
Ez a szokás is tartja magát, hogy amúgy szép és reszponzív weboldalak teljesen indokolatlan Galéria menüpontot tartanak fenn, miközben az étlap ugyebár képként van berakva és örülhetünk a mobilon el tudjuk olvasni!
Emellett rengeteg helyet biztosítanak a különálló Galéria menüpontban a lassan betöltődő, nagy képeknek, amelyeknek gyakorlatilag semmilyen funkciójuk nincsen, hiszen nem írják oda, hogy pontosan mit látunk a képen (ha például egy étel fotójáról van szó), egyébként pedig semmitmondó zsánerképekkel van telerakva az oldal…
Az ételfotó neve pedig 7500766.jpg – nehogy a Google találati listájában megjelenjen a cég reklámjaként!
5. A telefonszám a lap alján legyen!
Jó lesz az ott, vagy a Kapcsolat menüpontban, de annak is az alján.
UPDATE 2020
Itt is fejlődött azóta a világ! Most már az az alap, hogy a telefonszámok egy weboldalon kattinthatóak legyenek, vagyis mobilról egy mozdulattal indíthassuk a hívást.
Természetesen ezt továbbra is megakadályozhatjuk azzal, ha nem tüntetjük fel a telefonszámot, de alternatív megoldás, ha nem kattintható, illetve mobilon olyan kicsi, hogy gyakorlatilag nem is olvasható (és nem is kattintható). Az anti-mobilbarát kreativitásnak ne szabjunk határt!
6. Google Cégem: térképes megjelenés
Megjelenni kiemelt helyen a Google térképén? Minek? Aki keres, majd megtalál valahogy!
UPDATE 2020
A mai napig is találhatunk olyan meglehetősen nagynevű vendéglőket, amelyek még mindig nem igényelték a mások bejelentkezése által automatikusan létrehozott Google Cégem térképes megjelenést.
Ez óriási baklövés a mai világban – véleményem szerint – és összefügg a következő ponttal, az ügyfélkapcsolatok kérdésével is.
Ugyanis ha nem vagyunk birtokában a Google Cégem megjelenésünknek, akkor arról sem tudunk, hogy ott például minősítenek minket vagy kérdéseket tesznek fel nekünk. Így nem is válaszolunk rájuk, hagyjuk, hogy az emberek egymás között kérdezzenek és válaszoljanak a mi vállalkozásunkkal kapcsolatban.
Megsúgom, hogy a képen látható vendéglő esetében is ezek a kérdések és a különböző egyéb felhasználók által adott válaszok bizony nem túl hízelgőek az adott étteremre nézve.
Ha hagyjuk, hogy a tudtunkon kívül működjön ez a Google Cégem felület, azzal gyakorlatilag kitesszük magunkat a védekezés vagy az indoklás lehetősége nélkül a webes hozzászólók kénye-kedvének.
7. Az ügyfélkapcsolatok nem fontosak, majd jön másik!
Sokan úgy gondolják, hogy a vendéglátásban kiemelten fontos az ügyfélelégedettség, amely az ételek jó minősége mellett a kiszolgálás magas színvonalát is feltételezi. Különösen érvényes erre a területre, hogy a vendégek megtartása, a törzsközönség kialakítása meghatározó. DE ha olyan ügyesek vagyunk, hogy leszervezünk egész turistacsoportokat jóárasított rántotthús + sült krumpli kombóra, akkor az ügyfélkapcsolatokkal foglalkozni tényleg felesleges.
8. Közösségi oldalak – túl sok pluszmunka!
Ne frissítsük a felületeket, mert elveszi az időt a fontosabb dolgoktól! A legfontosabb viszont az, hogy a véleményekre ne reagáljunk! A pozitív hozzászólásokat megköszönni minek, a negatívakra reagálni (netán elnézést kérni) gyengeségre utalna.
Ha mindenáron válaszolni akarunk egy véleményre, ne hagyjuk magunkat! Például valaki reklamál, hogy többször előfordult, hogy a 20 perces kiszállítási idővel beígért pizzát egy óra múlva vittük ki hidegen. Ilyenkor higgadtan oktassuk ki, hogy a minőségi munka sok időt igényel, és amúgy is sok helyre kellett mennünk. Nem is értjük, hogy mi a problémája, hiszen megkapta a pizzát, nem? Ha pedig nem tetszik, rendeljen máshonnan, az sem lesz jobb!
UPDATE 2020
Természetesen még mindig vannak olyan vállalkozások, amelyek nem megfelelően kezelik a kritikát, és ezzel még jobban keresztbe tesznek a cégük imidzsének. Ennek egy megnyilvánulása az, amikor letiltják a kommenteket vagy a értékeléseket a Facebook-oldalon. Ez ugyan jó megoldásnak tűnhet, viszont az éberebb felhasználók rögtön azt gondolják, hogy ez azért történt, mert túl sok kritikát kapott a cég, vagyis még jobban rombolja a bizalmat.
Ezért mindenképpen jobb, ha egy higgadt munkatársra bízzuk ezeknek a megjegyzéseknek a kezelését, arról már nem is beszélve, hogy jobban teszi a vállalkozó, ha elgondolkodik a kritikán és változtat.
9. A weboldalunk elkészítését, marketingstratégiánk összeállítását ne bízzuk tapasztalt szakemberre!
Abban nincs semmi kihívás! Olyan, mintha képzett szakáccsal készíttetnénk el az ételeinket. Ha esetleg mégis a könnyebbik utat választanád, és szakemberre bíznád honlapodnak megtervezését, és annak összehangolását marketingcéljaiddal, egyeztessünk időpontot!
UPDATE 2020
No comment.
+1 BONUS TRACK
Egy videó további tippekkel, hogyan szúrjuk el pályázati pénzből (!) megújuló weboldalunkat!
Hogyan lesz kreatív kihívás az étlapból?
Hogyan riasszuk el a webes érdeklődők kb. 50%-át?
Úgy, hogy nem figyelünk oda, hogyan néz ki az oldal mobilon!
Immár beléptünk abba világba, ahol a mobilra optimalizált tartalomból illik kiindulni a tervezés során. És ehhez tegyük még hozzá a könnyen kezelhető, felhasználóbarát szerkezeti és tartalmi felépítést.
Egy vendéglő esetében ez hatványozottan fontos!
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.