Hogyan válasszak jó domainnevet? 1. rész, alapok

A jó domain név nagyon fontos, mert elkísér, meghatároz…. bla…bla…bla… De mire is figyeljünk, ha regisztrálnánk egy jó domaint?

Ebben a háromrészes cikksorozatban különféle helyzeteket mutatok be. Az első rész az alapokkal foglalkozik, a második a cifrább esetekkel (mi van, ha foglalt, amit szeretnénk, regisztráljunk-e ilyen esetben .com végződésűt, regisztráljunk-e több domaint cégünknek?), a harmadik témája pedig, hogy mikor érdemes egyáltalán “nemzetközi” végződésú domaint regisztrálnia egy magyar cégnek.

Na nézzük a lényeget két esettanulmány formájában! Ha pedig tényleg az alapokra vagy kíváncsi, innen folytasd!

Már hivatkoztam a Tanácsadás menüpontban a két, egyedi ékszeres vállalkozásra. Vegyük őket példának.

1. vállalkozás: milyen domaint válasszon egy hosszabb ideje fennálló cég?

Ariéla, egy tehetséges ékszerész Budapesten egy 3. kerületi panellakásban él, és a földszinten bérel egy kis üzlethelyiséget. Cégének neve Ariéla Bt, a bolt neve „Ezüst álom – egyedi ékszerek”.

Eddig a helyi újságban hirdette magát, és más boltok is árulták ékszereit, valamint néha kézműves vásárokra is elment. Az újsághirdetésekben és a vásárokon az „Ezüst álom” arculattal volt jelen.

Most úgy érzi, több emberhez is eljuthatna, ha lenne weboldala, és területi korlátozás nélkül árulhatná ékszereit.

Milyen domaint válasszon?

1. Mikor nem érdemes a cégnevet választani domainnek?

A cégnévből képzett domainnek nincs sok értelme: arielabt.hu – senki számára nem hordoz fontos tartalmat.

2. Tipp domain választásához: vigyázzunk, hogy ne legyen cikis!

Mivel már egy valamennyire kialakult arculatról beszélhetünk (még ha nem is ismert nagyon széles körben), érdemes lehet ebből kiindulni. Az ezustalom-egyediekszerek.hu vagy az ezustalom-ekszerek.hu jó választás lehet, de figyelembe kell vennünk a „ciki-faktort” is!

Az alom és az álom közötti különbségre gondolok! Sokakban felvetődhet a kérdés, hogy milyen is az az ezüst alom??? Megfontolandó, hogy ne változtasson-e üzletnevet a vállalkozó, például az Ezüst varázslat ékezetek nélkül sem hangzik félreérthetően, és akkor az arculat minimális változtatása mellett a domain lehet ezustvarazslat-ekszerek.hu.

3. A jó domain választásának titka: kombináljunk!

Tegyük fel, hogy nem akarja a bejáratott üzletnevet megváltoztatni az ékszerész-vállalkozó, mert szakmai körökben már ismert a név, viszont az „alom” kifejezést sem szeretné szerepeltetni. Ráadásul az üzlet nevében ugyan szerepel az ezüst szó, ékszerei viszont nem csak ebből a nemesfémből készülnek, így nagyon korlátozó lenne csak ennek a szónak az alkalmazása. pl.: ezust-egyediekszer.hu. Az egyediekszer.hu már foglalt, bár jelen pillanatban nincs rajta tartalom.

(Ebben az esetben megpróbálhatjuk megvásárolni a domaint a tulajdonostól, de általában vagy nem adják el, vagy abnormálisan magas összeget kérnek érte.)

Javaslatom: cégtulajdonos neve/cégnév + kulcsszó: ariela-egyediekszer.hu. Ez a domain a világos definíció/kulcsszóhasználat mellett egyedileg azonosítja a vállalkozót, és nincs benne „alom”.

2. vállalkozás: milyen domaint válasszon egy induló cég?

Ariella, a tehetséges ékszerész, falun él a családjával. GYESen volt eddig, de már munkába állna.

Most indítja vállalkozását, és egyértelmű, hogy a weben keresztül tud széles körben jelen lenni termékeivel. KATÁs egyéni vállalkozó lesz, kialakult arculata nincs, így kifejezetten kulcsszavak használatát tervezi a domainnév kiválasztásakor.

Hogyan válasszon domainnevet, ha már foglalt, amit szeretne?

Sajnos az egyediekszer.hu és az egyediekszerek.hu foglalt. Gondolkodik az ariella-egyediekszer.hu-n is, de észreveszi, hogy az ariela-egyediekszer.hu-t már bejegyezték. Nem szeretne könnyen összekeverhető domaineket, ezért mással próbálkozik.

Tipp a domainnév választásához: a Google segít!

Segítségül hívja Google-t: a felajánlott kifejezések megmutatják, mire keresnek az emberek. Az egyedi-ekszer-webshop.hu szabad, de az egyediekszer-webshop.hu foglalt, a kettő pedig könnyen keverhető, ha nem közvetlenül a linkre kattintunk. Ariella pedig nem szeretne a konkurenciának forgalmat generálni.

Így folytatja a gondolkodást. Végül arra a következtetésre jut, hogy tervezőként a saját neve is egy olyan tényező, amitől egyedivé válnak az ékszerek, így ariella-ekszerei.hu és a ariella-ekszerwebshop.hu között fog dönteni.

a domainválasztásban segít a Google

Természetesen ékszerész vállalkozóinknak nem kell érteniük a domainnevek rejtelmeihez, erre jobb is, ha hozzáértő szakembert választanak.

… és akkor a domainnév-választás alapjai: titkok, tippek, ötletek

Az alap továbbra is ez a két lehetőség: cégnév vagy kulcsszó (vagy ezek kombinációja).

Az emberek szempontjából fontos, hogy könnyen érthető, emlékezetes, „ütős” legyen egy domain.

A Google szempontjából fontos a megfelelő választás, mert ez az első elem, amit feltérképez a robot az oldalunkhoz érve – tehát ha tartalmazza például a legjellemzőbb kulcsszavunkat, akkor az +1 pont a javunkra. De csak +1 a sokból. Manapság a Google az oldal tartalmát sokkal átfogóbban vizsgálja, a domainnévvel, mint tényezővel önmagában már nem jutunk messzire. Matt Cutts, a Google mérnöke 2011-es videójában megerősítette, hogy a domainnév már nem olyan fontosságú a besorolás kialakításakor, mint régebben volt. Másfelől több olyan változat van, amit a Google nem díjaz, hanem büntet.

 

A domainnév hossza – nem a méret a lényeg!

Maximum 40 karakterből állhat egy domain és régen javasoltuk ügyfeleinknek a használatát a jó Google-szereplés érdekében. Akkoriban hatásos is volt. A Google azonban nem értékeli már ezt a kulcsszóhalmozást, mert sok lehúzós, becsapós oldal élt ezzel a módszerrel. Ezért manapság hátrasorolás vagy kizárás a „jutalma” az ilyen domainnek.

A hosszú, pontos keresési kifejezést sok kötőjellel szintén nem szereti a Google. Spammelős csalioldalnak minősítheti honlapunkat. Például a hol-kapható-a-legjobb-langos-budapesten.hu esélyes egy leminősítésre. Egybeírás, maximum egy kötőjel és 15 karakter javasolt.

Ha a cégnevet választjuk domain névnek

Előnye:

  • elsőbbséget élvezünk az igénylése során. Erről részletesebben a Domain Regisztrációs szabályzat ír itt.
  • könnyű azonosítás, egységes arculat: névjegyen, szórólapon, autómatricán, weben – mindenhol ugyanaz, könnyen megjegyezhető.

Hátránya: esetleg nem hordoz kulcsszót, ami a jó Google-szerepléshez előny lehet.

 

Választhatunk tevékenységünkre jellemző kulcsszót

Előnye: segítség a jó Google-szerepléshez

Hátránya:

  • lehet, hogy már foglalt
  • a céges arculathoz nehezebben illeszthető (hacsak nem az a cégnév)

 

Cégnév + kulcsszó kombinációja = ez lehet a nyerő!

Általában ez biztos befutó lehet, ha nem túl hosszú vagy félreérthető a kapott kifejezés.

 

Ékezetes domain használata

Véleményem szerint felesleges, nem jelent plusz előnyt, már megszokták a magyarok a nem ékezetes változatokat. Ráadásul csak Magyarországon belül használható, és nem tudja minden program kezelni, így maximum egy ékezet nélküli változattal párhuzamosan javasolható a használata – úgy meg minek?

Figyeljünk oda, mi lesz egy szóból ékezet nélkül, nehogy ciki legyen! Például a „Szár és Fiai” inkább a kulcsszóra hajtson…

Ha további részletek érdekelnek az ékezetes domainekkel kapcsolatban, itt olvashatsz róluk.

Nagyjából ezek az alapjai a megfelelő .hu domain megtalálásának. A második részben megnézzük, érdemes-e .org, .biz vagy hasonló végződést választani, a harmadik részben pedig arról olvashatsz, mikor érdemes .com domaint regisztrálni.

 

Bozókiné Antal Rita

2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.

Pin It on Pinterest

Share This