Hogyan válasszak jó domainnevet? 1. rész, alapok
A jó domain név nagyon fontos, mert elkísér, meghatároz…. bla…bla…bla… De mire is figyeljünk, ha regisztrálnánk egy jó domaint?
Ebben a háromrészes cikksorozatban különféle helyzeteket mutatok be. Az első rész az alapokkal foglalkozik, a második a cifrább esetekkel (mi van, ha foglalt, amit szeretnénk, regisztráljunk-e ilyen esetben .com végződésűt, regisztráljunk-e több domaint cégünknek?), a harmadik témája pedig, hogy mikor érdemes egyáltalán “nemzetközi” végződésú domaint regisztrálnia egy magyar cégnek.
Na nézzük a lényeget két esettanulmány formájában! Ha pedig tényleg az alapokra vagy kíváncsi, innen folytasd!
Már hivatkoztam a Tanácsadás menüpontban a két, egyedi ékszeres vállalkozásra. Vegyük őket példának.
1. vállalkozás: milyen domaint válasszon egy hosszabb ideje fennálló cég?
Ariéla, egy tehetséges ékszerész Budapesten egy 3. kerületi panellakásban él, és a földszinten bérel egy kis üzlethelyiséget. Cégének neve Ariéla Bt, a bolt neve „Ezüst álom – egyedi ékszerek”.
Eddig a helyi újságban hirdette magát, és más boltok is árulták ékszereit, valamint néha kézműves vásárokra is elment. Az újsághirdetésekben és a vásárokon az „Ezüst álom” arculattal volt jelen.
Most úgy érzi, több emberhez is eljuthatna, ha lenne weboldala, és területi korlátozás nélkül árulhatná ékszereit.
Milyen domaint válasszon?
1. Mikor nem érdemes a cégnevet választani domainnek?
A cégnévből képzett domainnek nincs sok értelme: arielabt.hu – senki számára nem hordoz fontos tartalmat.
2. Tipp domain választásához: vigyázzunk, hogy ne legyen cikis!
Mivel már egy valamennyire kialakult arculatról beszélhetünk (még ha nem is ismert nagyon széles körben), érdemes lehet ebből kiindulni. Az ezustalom-egyediekszerek.hu vagy az ezustalom-ekszerek.hu jó választás lehet, de figyelembe kell vennünk a „ciki-faktort” is!
Az alom és az álom közötti különbségre gondolok! Sokakban felvetődhet a kérdés, hogy milyen is az az ezüst alom??? Megfontolandó, hogy ne változtasson-e üzletnevet a vállalkozó, például az Ezüst varázslat ékezetek nélkül sem hangzik félreérthetően, és akkor az arculat minimális változtatása mellett a domain lehet ezustvarazslat-ekszerek.hu.
3. A jó domain választásának titka: kombináljunk!
Tegyük fel, hogy nem akarja a bejáratott üzletnevet megváltoztatni az ékszerész-vállalkozó, mert szakmai körökben már ismert a név, viszont az „alom” kifejezést sem szeretné szerepeltetni. Ráadásul az üzlet nevében ugyan szerepel az ezüst szó, ékszerei viszont nem csak ebből a nemesfémből készülnek, így nagyon korlátozó lenne csak ennek a szónak az alkalmazása. pl.: ezust-egyediekszer.hu. Az egyediekszer.hu már foglalt, bár jelen pillanatban nincs rajta tartalom.
(Ebben az esetben megpróbálhatjuk megvásárolni a domaint a tulajdonostól, de általában vagy nem adják el, vagy abnormálisan magas összeget kérnek érte.)
Javaslatom: cégtulajdonos neve/cégnév + kulcsszó: ariela-egyediekszer.hu. Ez a domain a világos definíció/kulcsszóhasználat mellett egyedileg azonosítja a vállalkozót, és nincs benne „alom”.
2. vállalkozás: milyen domaint válasszon egy induló cég?
Ariella, a tehetséges ékszerész, falun él a családjával. GYESen volt eddig, de már munkába állna.
Most indítja vállalkozását, és egyértelmű, hogy a weben keresztül tud széles körben jelen lenni termékeivel. KATÁs egyéni vállalkozó lesz, kialakult arculata nincs, így kifejezetten kulcsszavak használatát tervezi a domainnév kiválasztásakor.
Hogyan válasszon domainnevet, ha már foglalt, amit szeretne?
Sajnos az egyediekszer.hu és az egyediekszerek.hu foglalt. Gondolkodik az ariella-egyediekszer.hu-n is, de észreveszi, hogy az ariela-egyediekszer.hu-t már bejegyezték. Nem szeretne könnyen összekeverhető domaineket, ezért mással próbálkozik.
Tipp a domainnév választásához: a Google segít!
Segítségül hívja Google-t: a felajánlott kifejezések megmutatják, mire keresnek az emberek. Az egyedi-ekszer-webshop.hu szabad, de az egyediekszer-webshop.hu foglalt, a kettő pedig könnyen keverhető, ha nem közvetlenül a linkre kattintunk. Ariella pedig nem szeretne a konkurenciának forgalmat generálni.
Így folytatja a gondolkodást. Végül arra a következtetésre jut, hogy tervezőként a saját neve is egy olyan tényező, amitől egyedivé válnak az ékszerek, így ariella-ekszerei.hu és a ariella-ekszerwebshop.hu között fog dönteni.
Természetesen ékszerész vállalkozóinknak nem kell érteniük a domainnevek rejtelmeihez, erre jobb is, ha hozzáértő szakembert választanak.
… és akkor a domainnév-választás alapjai: titkok, tippek, ötletek
Az alap továbbra is ez a két lehetőség: cégnév vagy kulcsszó (vagy ezek kombinációja).
Az emberek szempontjából fontos, hogy könnyen érthető, emlékezetes, „ütős” legyen egy domain.
A Google szempontjából fontos a megfelelő választás, mert ez az első elem, amit feltérképez a robot az oldalunkhoz érve – tehát ha tartalmazza például a legjellemzőbb kulcsszavunkat, akkor az +1 pont a javunkra. De csak +1 a sokból. Manapság a Google az oldal tartalmát sokkal átfogóbban vizsgálja, a domainnévvel, mint tényezővel önmagában már nem jutunk messzire. Matt Cutts, a Google mérnöke 2011-es videójában megerősítette, hogy a domainnév már nem olyan fontosságú a besorolás kialakításakor, mint régebben volt. Másfelől több olyan változat van, amit a Google nem díjaz, hanem büntet.
A domainnév hossza – nem a méret a lényeg!
Maximum 40 karakterből állhat egy domain és régen javasoltuk ügyfeleinknek a használatát a jó Google-szereplés érdekében. Akkoriban hatásos is volt. A Google azonban nem értékeli már ezt a kulcsszóhalmozást, mert sok lehúzós, becsapós oldal élt ezzel a módszerrel. Ezért manapság hátrasorolás vagy kizárás a „jutalma” az ilyen domainnek.
A hosszú, pontos keresési kifejezést sok kötőjellel szintén nem szereti a Google. Spammelős csalioldalnak minősítheti honlapunkat. Például a hol-kapható-a-legjobb-langos-budapesten.hu esélyes egy leminősítésre. Egybeírás, maximum egy kötőjel és 15 karakter javasolt.
Ha a cégnevet választjuk domain névnek
Előnye:
- elsőbbséget élvezünk az igénylése során. Erről részletesebben a Domain Regisztrációs szabályzat ír itt.
- könnyű azonosítás, egységes arculat: névjegyen, szórólapon, autómatricán, weben – mindenhol ugyanaz, könnyen megjegyezhető.
Hátránya: esetleg nem hordoz kulcsszót, ami a jó Google-szerepléshez előny lehet.
Választhatunk tevékenységünkre jellemző kulcsszót
Előnye: segítség a jó Google-szerepléshez
Hátránya:
- lehet, hogy már foglalt
- a céges arculathoz nehezebben illeszthető (hacsak nem az a cégnév)
Cégnév + kulcsszó kombinációja = ez lehet a nyerő!
Általában ez biztos befutó lehet, ha nem túl hosszú vagy félreérthető a kapott kifejezés.
Ékezetes domain használata
Véleményem szerint felesleges, nem jelent plusz előnyt, már megszokták a magyarok a nem ékezetes változatokat. Ráadásul csak Magyarországon belül használható, és nem tudja minden program kezelni, így maximum egy ékezet nélküli változattal párhuzamosan javasolható a használata – úgy meg minek?
Figyeljünk oda, mi lesz egy szóból ékezet nélkül, nehogy ciki legyen! Például a „Szár és Fiai” inkább a kulcsszóra hajtson…
Ha további részletek érdekelnek az ékezetes domainekkel kapcsolatban, itt olvashatsz róluk.
Nagyjából ezek az alapjai a megfelelő .hu domain megtalálásának. A második részben megnézzük, érdemes-e .org, .biz vagy hasonló végződést választani, a harmadik részben pedig arról olvashatsz, mikor érdemes .com domaint regisztrálni.
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.