Lassú weboldal = Google-hátrasorolás
2018. júliustól a weboldalak mobilos betöltődési sebessége is beszámít Google-besorolásba
Lassú betöltődés = brutális lemorzsolódás
A webes forgalom fele a világban már mobileszközökön zajlik. Úgy tűnik azonban, hogy az európai vállalkozások nem nőttek fel a feladathoz… Pedig a lassú weboldalakkal biztos az érdeklődők elvesztése!
A Google felmérése szerint, ha egy weboldal mobilon több mint 3 másodperc alatt töltődik be, a várakozó látogatók 53%-a elhagyja az adott oldalt. A betöltődési sebesség növekedésével a távozók aránya ugrásszerűen növekszik.
Mit tehetsz Te, a vállalkozó vagy marketinges, aki nem értesz a weboldalkészítéshez?
Felkértél egy webfejlesztőt, hogy kialakítsa a weboldalt. Megbíztál az illetőben, hogy jó munkát fog végezni – de mi erről a Google véleménye, és hogyan lehet mindezt megtudni, leellenőrizni?
Cikkemben javasolok bárki számára ingyenesen elérhető, könnyen használható eszközöket, amelyek abban segítenek, hogy képet kapj weboldalad technikai állapotáról.
Kíváncsi vagyok, hogyan teljesít az oldalam!
Ugrás a weboldalellenőrző eszközök linkjeihez: kattints ide!
Vagy olvass tovább…
Lassú weboldal = Google hátrasorolás
Mivel a Google a találati listáinak összeállításakor mindig is a legjobbat igyekszik nyújtani a kereső embereknek, a minőségi felhasználói élmény elsődleges fontosságú. Ennek egyik eleme a betöltődési sebesség, hiszen az érdeklődők a lehető leggyorsabban szeretnének választ kapni kérdéseikre.
A Google hivatalos tájékoztatója szerint a weboldalak sebessége eddig is befolyásolta a helyezést a keresési listában, azonban eddig csak az asztali megjelenést vették figyelembe. 2018. júliustól viszont már a mobileszközökön történő keresések esetében is értékelik az adott oldal sebességét.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A helyezés a találati listán számos „részpontszám” összegzésével alakul ki, erről részletesebben szó van a Google-barát weboldal menüpontban. A lényeg: a jobban szereplő oldalak jobb helyezést érnek el a találati listában egy adott kulcsszóra, a rosszabbak viszont lejjebbcsúsznak, a Google hártasorolja őket.
Magyarországon a weboldalak jelentős része továbbra sem reszponzív kialakítású, tehát hátránnyal indul a Google felmérése során, hiszen a mobilos használhatóság 2016 novembere óta fontos szempont a cégnél.
Erre most „rátesz egy lapáttal” a sebességgel kapcsolatos elvárás is.
A tartalom továbbra is meghatározó
A Google közleményében azt is kiemelte, hogy a kereső szándékára adott magas színvonalú válasz, vagyis a jó minőségű, érdemi tartalom, amely információban gazdag, továbbra is súlyozottan fog számítani, tehát akár jó helyezést is elérhet egy lassú oldal a találati listában.
Ne felejtsük azonban, hogy sohasem ülhetünk a babérjainkon. Konkurenciája mindenkinek van, és ha ők fejlesztik, gazdagítják, optimalizálják oldalukat, könnyen lekörözhetnek.
Mit tegyünk, hogy weboldalunk megtartsa helyezését?
Először is fel kell mérni a jelenlegi állapotát. Erre több ingyenes eszköz is rendelkezésünkre áll, például a Page Speed Insights, a Webpage test, vagy a Pingdom Website speed test. Részletes felmérést biztosít kifejezetetten mobileszközök vonatkozásában a Google Test your mobile speed.
Szintén ingyenes eszköz a Google Mobilbarát teszt.
Mindegyik eszköznél színek és számok segítenek könnyen megérteni a lényeget: zöld – sárga – piros: na itt már lépni kell! Az eredmények segítenek eldönteni, eljött-e az ideje, hogy szakemberhez fordulj, mielőtt leminősíti weboldaladat a Google.
Nézzünk meg néhány példát az eszközök használatára!
GTmetrix: weboldalunk sebessége egy kanadai szerverről nézve…
A GTmetrix rengeteg hasznos adatot biztosít számunkra, többek között az oldal betöltődési sebességével kapcsolatban. Az adatokat Vancouverből kérik le.
- A tesztelő szerver Kanadában van.
- Ezért a weboldal betöltődésének ideje kicsit hosszabb ahhoz képest, mintha itthonról néznénk. Egy jól felépített weboldal azonban itt is képes 3 másodperc alatti teljesítményt nyújtani!
- A weboldalsebesség mutatója egyértelműen nem jó.
- Ezek az adatok azt mutatják, hogy a weboldal kódja nincs tömörítve.
- Optimalizálja a képeket! A nagy képek feleslegesen növelik az oldalbetöltési sebességet.
Pingdom: a gyors oldal nem jelenti azt, hogy JÓ is!
Nagyon szeretem a Pingdom sebességtesztjét, mert itt lehet választani európai teszt-szervert is.
A régebben készült, nem mobilra optimalizált, nem reszponzív weboldalak a jelenlegiekhez képest sokkal kisebb mennyiségű forráskóddal rendelkeznek, ezért az ilyen oldalak betöltődési sebessége szinte meseszerű…
- A sebesség hiper-szuper, 1 másodperc alatti!
- Méghozzá Európából tesztelve…
Sajnos már elszáll a lelkesedésünk, ha meglátjuk a Google mobilbarát tesztjének az eredményét: ez az oldal nen mobilbarát
Ebben az esetben sürgősen lépni kell, hogy megelőzzük a hátrasorolást!
Nézzünk egy pozitív példát, ezt az oldalt szerény személyem készítette, itt lehet olvasni róla.
Stockholmból nézve az oldal 1,11 másodperc alatt töltődik be – és még mobilbarát is!
Hozzá kell tennem, hogy ez egy egyszerű oldal, bonyolultabb esetekben nem oldható meg ez a magas pontszám, de jó teljesítményt mindenképpen el lehet érni!
Webpagetest: rengeteg adat, inkább szakmai szemeknek
A Webpagetest oldalán különböző beállításokkal többféle tesztet is elvégezhetünk.
1. Beállíthatjuk, hogy honnan, milyen eszközről és böngészőből teszteljen. Itt Németországot és Chrome böngészőt választottam.
2. A kép itt is azt mutatja, hogy sem a kód, sem a képek nincsenek megfelelően tömörítve.
3. A weboldalsebesség mutatója sem túl jó.
Ebből a tesztből viszont nem látszik, hogy az oldal mobilbarát-e.
Google Page Speed Insights: weboldalsebességet csak nyomokban tartalmaz
A Page Speed Insights azért érdekes, mert nevével ellentétben az utóbbi időkig nem tartalmazott a weboldal betöltődési sebességéről információt. Most már ez is változik: bizonyos esetekben kiírja, másoknál meg nem (úgy tűnik, a nagyobb forgalmú oldalaknál van elég adata, amit megjelenít).
Ezen a képen egy ilyen weboldal értékelését láthatjuk: van adat a sebességről, kár, hogy nem túl jó.
1. Egyértelműen látható, hogy az oldal kódja nincs tömörítve, valamint
2. a képek mérete sincs optimalizálva, nincsenek tömörítve.
Abból a szempontból nem túl felhasználóbarát a Google eszköze, hogy az egész oldalra ad 1 minősítést, igaz a mobil és asztali verzióra külön-külön. Nem ad viszont semmilyen részletesebb információt a problémák súlyozásáról.
A Pingdomnál vagy aGTmetrixnél látható, hogy a nem 100%-os eredmény is lehet nagyon jó, számos esetben nem is lehet 100%-os vagy “zöld” eredményt elérni, mert az a weboldal működési funkcióit vagy pont a Google Analytics működését nem tenné lehetővé.
Például pont a Google Analytics úgy működik, hogy a Google lassító tényezőként veszi figyelembe, tehát a saját eszközével rontja le a weboldalunk minősítését…
Google Test Your Mobile Speed
A Google Test Your Mobile Speed egy nagyon szigorú eszköz, igen nehéz jó eredményt elérni.
Ennek az az oka, hogy a weboldal betöltődési sebességét a manapság már elég lassúnak számító, 3G-s hálózati sebességgel teszteli.
Bár a reklámokban egyre nagyobb sávszélességekről hallunk, sokan használnak lassabb, kisebb sávszélességű, nyilvános vagy magán WiFis hálózatokat például tömegközlekedésben, áruházakban, vendéglőkben. Lehet, hogy előfizetési csomagjukban nincsen túl nagy sávszélesség, vagy egyszerűen csak túl sokan csatlakoznak az otthoni WiFire és ezért lassul a kiszolgálás.
A Google természetesen azt várja el, hogy a legrosszabb körülmények között is teljesítsen a weboldalunk – és nem mellesleg megpróbál az AMP irányába terelgetni minket.
Szóval nem kell kétségbe esni, ha nem a legjobb eredmény jön itt ki.
Összegezve
Számos eszköz áll rendelkezésünkre, amelyekkel pár perc alatt kaphatunk egy átfogó képet oldalunk technikai állapotáról.
Mint említettem, egyáltalán nem mindig lehet vagy kell 100%-os eredményt elérnünk, de azért egy JÓ eredményre szükségünk van ahhoz, hogy elérjünk vagy megtartsunk egy-egy jó helyezést a találati listákban.
Végül egy kis kitekintés, nemzetközi összehasonlítás…
Hogyan felelnek meg az európai weboldalak a látogatók elvárásainak?
A Google a mobilos hirdetések érkezési oldalait (landing pages) vizsgálta 17 európai ország 11 iparágában, és azt tapasztalta, hogy az átlagos betöltődési idő 9,124 másodperc, ami 6 másodperccel meghaladja az érdeklődők elvárásait!
Itt az idő tehát, hogy a weboldaltulajdonosok – pláne, a profitorientáltak – jobban megfeleljenek a kor követelményeinek.
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.
