Miért kékek a linkek a weboldalakon?
Biztosan feltűnt már neked is, hogy alapértelmezetten a linkek (hiperlinkek) kékek és alá vannak húzva. De miiéééért???? Két magyarázat is kering a neten ‒ eldönthetjük, melyik számunkra a szimpatikusabb.
Az első böngészőprogram, a Mosaic
1993-ban indult útjára az első grafikus böngésző. A következő képen a Novell weboldalát látatjuk, 1995-ből.
Akkoriban egy tisztességes weboldal szürke alapon fekete betűkből állt, a képen látható piros „könyv”-ikonok pedig jelentősen hozzájárultak a művészi hatáshoz.
Ebben a környezetben a kék eléggé magától értetődő választásnak tűnt. A világos színek ezen a háttéren nem jól olvashatóak, hát marad a piros, zöld és kék.
Itt kezdődik az elméletek gyártása: az első
A pirosat és a zöldet ugyanazok a sejtek érzékelik a szemben, így a piros-zöld a színvakság leggyakoribb változata. A férfiak 7, míg a nők 0,4%-át érinti ez a probléma. Logikus tehát, ha olyan színt választunk, amelyet mindenki felismer, ráadásul nem keveri össze a feketével.
Ez jól hangzik! Pláne, ha tudjuk, hogy a Facebook is azért kék, mert Mark Zuckerberg színvak.
Szóval akkor úgy volt, hogy a net korai úttörői leültek egy asztalhoz és eldöntötték, hogy kék legyen a linkek színe, mert az jól látható?
Na persze. Itt a második elmélet!
Tim Berners-Lee nem így emlékszik, sőt, igazából nem is emlékszik, ki választotta ezt a színt. Pedig ő szinte egy személyben felelős az internet feltalálásáért, tehát neki tudnia kellene.
– Nincsen oka annak, hogy miért kellene egyáltalán valamilyen színt vagy akár kéket használni a linkek megjelölésére: ez egyszerűen az alapértelmezett beállítás – mondta Berners-Lee a World Wide Web Consortium GYIK szekciójában. – Úgy emlékszem, az első WWW kliensnél a linket egyszerűen aláhúzással jelöltem, amely a kiemelésnek egy olyan formája volt, amelyet egyébként nem nagyon haszálunk valódi iratoknál.
Ez összevág azzal, amire Ted Nelson (szintén a web egyik úttörője) emlékszik. Ahogy egy interjúban kifejtette, 1965-ben (az ARPANET idején) a linkek látható kapcsok voltak az oldalak között, és nem volt kérdés, hogy milyen színűek legyenek – hiszen a színes monitor még fel sem volt találva!
Berners-Lee emlékei szerint a kék a színes böngészőprogramok használatával együtt terjedt el, de nem elmékszik rá, melyik lehetett az első, amelyik ezt használta. Véleménye szerint a kék szín elég sötét ahhoz, hogy jól olvasható legyen.
Szóval még csak nem is Tim Berners-Lee „találta fel” a kék linkeket!
Hát igen. Ha rajta múlt volna, akkor zöldek lennének a linkek, mert neki ez tetszett: a természetre emlékeztette és megnyugtatónak tartotta, ezért ezt alkalmazta, amikor csak tehette.
Linkek – ahogy tetszik!
Jelenlegi csodálatos világunkban bármilyen színű linket előállíthatunk. Meg is ragadom az alkalmat az irodalomjegyzéknél ennek szemléltetésére!
Irodalom és kép:
https://www.crazyegg.com/blog/why-hyperlinks-are-blue/
https://designblog.nzeldes.com/2008/05/a-glimpse-of-the-venerable-ncsa-mosaic-browser/
https://designblog.nzeldes.com/wp-content/uploads/2008/05/mosaicbrowser1995.jpg
https://joeclark.org/book/sashay/serialization/Chapter09.html
http://edition.cnn.com/2010/TECH/social.media/09/20/zuckerberg.facebook.list/index.html
https://www.w3.org/People/Berners-Lee/FAQ.html
https://www.wired.com/2010/04/0422mosaic-web-browser/
https://mashable.com/2016/05/09/google-black-link-analysis/#HE3ezfPDbZqg
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.