Online marketing tanácsadás az Ügyfél céljait tartva szem előtt
„Csak egy jó weboldalt szeretnék, nem kell marketingtanácsadás”
A személyre szabott onlinemarketing-tanácsadás célja, hogy meghatározzuk, mi az, amitől jó lesz a weboldalad, illetve jelenléted az online világban.
A weboldaltervezést sokan a mai napig a grafikai tervezéssel azonosítják, és szép honlapokban gondolkodnak. Szép = jó.
A szépség önmagában azonban nem elég a sikerhez. A felhasználóbarát tartalomról és felépítésről a vonatkozó menüpontban olvashatsz részletesen. Az oldal technikai egészségéről a Google-barát weboldal menüponban. A jelenlétünk a közösségi médiában is meghatározó, és akkor még nem is beszéltünk a weboldal keresőoptimalizálásáról.
A weboldal készítésére gondoljunk úgy, mint egy szék tervezésére, amely egy iparművészeti, formatervezési feladat.
A széknek elsősorban alapvető funkciójának kell megfelelnie: lehessen rajta kényelmesen ülni. A további funkciók lehetnek például, hogy egymásba lehessen rakni, össze lehessen csukni őket, legyen görgőjük – vagy ezek nem számítanak, mert egy puha, öblös fotelre vágyunk.
Ezeken a használati funkciókon felül kell egy széknek esztétikusnak is lenni, tehát hiába szép, ha nem kényelmes vagy nem praktikus. A weboldal is hasonló.
A weboldal célja: legyen sikeres!
Az elsődleges funkciója és célja a honlapnak az, hogy a tulajdonos számára sikeres legyen. Hogyan fejeznéd be ezt a mondatot? Az éncégem.hu nagyon sikeres, mert az elmúlt félévben …..(x%-kal nőtt a forgalom? Sokkal több időpontot foglalnak? Bármi, ami Neked sikert jelent.)
Az onlinemarketing-tanácsadás során megbeszéljük, hogy mik az ügyfél (marketing) céljai, és ennek megvalósításában milyen szerepet tud betölteni a weboldal vagy az online jelenlét többi eleme (közösségi média, hírlevél stb.).
Hogyan kapcsolódik a webes jelenlét az offline, hagyományos marketingelemekhez (szórólap, újsághirdetés stb.)?
Mit kell teljesíteni a weboldalnak, hogy azt mondjuk, jó eredményt ért el?
Célcsoport – buyer persona
A célcsoport kifejezésen túlmutat a buyer persona fogalma: ő az ideális vásárló. Határozzuk meg a lehető legpontosabban
- lakhelyét,
- életkorát, nemét, családi állapotát,
- foglalkozását
- hobbijait,
- kedvenc weboldalait, színészeit stb.
A jó találathoz jó célzásra van szükség.
Nem elég, hogy “küldöm mindenkinek, aki szereti”.
Ha több célcsoport van, szükséges-e külön weboldalt létrehozni nekik?
Útvonalak
Honnan jönnek a látogatók az oldalra? Milyen háttere lesz a weblapnak?
- TV reklám?
- PR-cikkek?
- szakmai blog?
- nyomtatott újsághirdetések?
- fizetett webes hirdetések?
- kimagasló Google találati helyezések alapján, organikus, ingyenes forgalommal?
Milyen kulcsszavakra?
Hogyan biztosítunk az oldalunkra mutató jó minőségű linkeket, hogy a Google robotjai odataláljanak?
A siker mérhető, számszerűsíthető
A látogató honnan, hová jusson el oldalunkon?
Mi az a tevékenység, ami számunkra hasznos a részéről?
- elég maga a látogatás
- iratkozzon fel valamire
- töltsön le valamilyen dokumentumot
- foglaljon időpontot
- ami a legegyszerűbben mérhető: vásároljon
- Facebook oldalunkat kedvelje
- ossza meg bejegyzéseinket?
Meg kell határoznunk, hogy mit mérünk, és azt is, hogy hogyan.
Azonos szolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak is lehet teljesen különböző marketingstratégiájuk. Nézzünk például két, egyedi ékszereket készítő vállalkozót. Egyikük Budapesten egy 3. kerületi panellakásban él, és a földszinten tud bérelni egy kis üzlethelyiséget. A másik falun él a családjával.
Mindkettejük weboldala állhat a következő menüpontokból: Főoldal, Termékeim, Történetem, Kapcsolat.
Sikerességüket viszont a hozzájuk kapcsolódó, egyedileg kialakított stratégia fogja biztosítani. Ez az, amiért szükség van a személyre szabott, egyedi onlinemarketing-tanácsadásra.
Úgy kell felépíteni az egész weboldalt, hogy a mérhető célok teljesülése felé terelje a látogatót.
Csak akkor tudjuk meghatározni, hogy tartalmilag mi legyen az oldalon, milyen menüpontjai, funkciói legyenek, ha tudjuk, milyen marketingstratégia részét képezi, kinek szól, és mit akarunk elérni vele.
Ha a fenti kérdésekre vannak válaszaink, elkezdhetjük összeállítani a menüpontokat, az oldal szerkezetét.
Törzsvásárlók, lojalitás – mire jó még az onlinemarketing-tanácsadás?
A weboldal jó, a látogatók jönnek, a termékeket megvásárolják: megszereztük az ügyfeleket! Most jön még csak a java: hogyan tartsuk meg őket?
Jó termék és profi ügyfélszolgálat feltétlenül szükséges. Ezek nélkül újabb és újabb vevőket kell szereznünk, ami a piac korlátozott volta miatt egyre kevésbé lesz lehetséges, ráadásul a reklámköltségek is egyre növekednének, és ez természetesen nem érdekünk. Sokkal gazdaságosabb tehát a meglévő vásárlók megtartása.
A BIA/Kelsey – Manta tanulmánya szerint (sajnos már nem elérhető) a kisvállalkozások számára egy új ügyfél megszerzése tízszer annyiba kerül, mint a meglévők megtartása. Ráadásul a a visszatérő vásárlók 67%-kal többet költenek, mint az újak. Ezért is nevezi Jakob Nielsen 2010-20-at a lojalitás évtizedének.
Törzsvásárlóink pozitív véleményének terjesztésére a közösségi média kiváló felület. Egy tanulmány szerint a vásárlók 84%-a ugyanannyira hisz az online értékelésnek, mint a személyes ajánlásnak, így hűséges ügyfeleink gyakorlatilag segítenek nekünk vállalkozásunk reklámozásában.
Weboldal vagy online jelenlét?
Az előbb is említettük, hogy a vásárlók véleményének megjelenítésére a weboldalon kívül más felületek is nagyon alkalmasak. Ehhez kapcsolódik, hogy manapság sok esetben már több összetevőből álló online jelenlétre van szükség, egy weboldal önmagában nem is elég. A lehetőség közül viszont érdemes válogatni, nem kell szétforgácsolni energiáinkat. Erről is szól a marketingstratégia.
Marketingstratégia → mérés → elemzés
Jó hír, hogy az online világban pontosan mérhető a weboldalak, közösségi felületek teljesítménye, így kialakított stratégiánk sikeressége is.
A weboldalak elemzésének egyik széles körben használt eszköze a Google Search Console. Ezzel egyrészt képet kaphatunk arról, milyen keresőszavakra találják meg oldalunkat, másrészt technikai segítséget nyújt oldalunk felépítésével kapcsolatban (például sehova sem vezető linkek, Google szemében büntetendő hibák).
A másik általános és ingyenes eszköz a Google Analytics, amellyel a látogató weboldalunkon eltöltött idejét, az oldalak közötti navigációt, belépési és kilépési oldalát és még számos hasznos adatot szerezhetünk. Akkor is szükségünk van erre a programra, amikor fizetett online kampányaink teljesítményét szeretnénk kielemezni.
Számtalan különböző elemzőprogram áll még rendelkezésünkre, vannak köztük ingyenesek és fizetősek is, céljainknak és pénztárcánknak megfelelően válogathatunk közöttük. A sok szám azonban mit sem ér, ha nem tudjuk őket értelmezni. Igény esetén ebben is segítünk: a megfelelő program kiválasztásától a telepítésen, konfiguráláson át a kapott adatok elemzéséig.
Onlinemarketing-tanácsadás = stratégiai tervezés = siker
A személyre szabott marketingtanácsadás segít Neked, hogy meghatározzuk
- vállalkozásod (marketing)céljait,
- webes jelenléted stratégiáját,
- weboldaladnak, közösségi felületeidnek felépítését, tartalmát,
- törzsvásárlóid még jobb kiszolgálását,
- hogyan mérjük, elemezzük a webes teljesítményt,
- hogyan javíthatunk a belső folyamatokon a hatékonyság növelése érdekében.
Egyeztessünk időpontot, és beszéljük meg!