Jó a sok domain a cégemnek?
Vagy szabaduljak meg tőlük?
15-20 évvel ezelőtt a Google algoritmusa nem volt olyan kifinomult, mint manapság. Sokkal mechanikusabban alakította ki a weboldalak rangsorolását.
Az emberek, pláne a fifikás magyarok, mindig is próbálták kihasználni a lehetőségeket, természetesen a domainnevekkel kapcsolatban is!
Erre mutatok néhány példát a videóban, ebben a cikkben pedig további részletekkel szolgálok a témában…
Több olyan ötlet is volt, amely annak idején még jó megoldásnak számított, de aztán egyre jobbá vált a Google algoritmusa és egyre profibb módon tudta kiszűrni ezeket a gyakorlatilag alacsony színvonalú trükközéseket.
Pontos egyezésű domain + kulcsszóismétlés a szövegben
Régen könnyű volt a találati lista elejére kerülni: egy jó kulcsszavakat tartalmazó domain + a kulcsszavakkal telezsúfolt oldal = biztos siker!
A Google azt is pozitívan értékelte, ha az adott kulcsszó sokszor, vastag betűvel, dőlt betűvel vagy aláhúzással volt a szövegben. Így sok olyan oldalt lehetett találni, ahol például azt láttuk, hogy minden második sorban ki van vastag betűvel szedve, hogy redőny, redőny, redőny, redőny, redőny. És a domainben is szerepelt ez a szó természetesen.
Manapság ezt már kulcsszóhalmozásként kezeli a Google és büntetéssel díjazza.
A mesterséges intelligencia használatával sokkal jobban fel tudja ismerni a ragozott alakokat, szinonimákat. A vastag betű meg már nem nagyon érdekli. Hivatalos Google-állásfoglalás ugyan nincs az ügyben, a szakma nagyjai viszont úgy gondolják, hogy ezek a kiemelési formák (vastag, dőlt, aláhúzott) gyakorlatilag nem sokat számítanak.
Ezért nem kell mindenáron és minden mennyiségben, mindig ugyanazokat a szavakat ismételgetni a szövegben. Sokkal fontosabb a természetes beszédstílus, gördülékeny fogalmazás és a megfelelő mennyiségű, minőségű szöveg.
Visszatérve a (több) kulcsszóból álló domainekre és ezek „tömeges” regisztrálására…
Végül a Google 2012-ben döntött úgy, hogy ezeket pontos egyezésű, pláne több kulcsszóból álló domaineket nem fogja figyelembe venni a találati lista kialakításakor.
Így nem érdemes már több domaint fenntartani csak azért, hogy rá legyenek irányítva egy központi weboldalra. (Részletek a videóban 00:20-tól.)
Akkor ne is regisztráljunk kulcsszavakat tartalmazó domaint?
Nyugodtan regisztrálhatunk a tevékenységünkre jellemző kulcsszót/kifejezést tartalmazó domaint, de gondoljuk át előbb!
Ne használjunk túl sok szót egymás után! Maximum két vagy három szót – ha rövidek (a magyar szavak jellemzően hosszabbak, mint az angolok, így nehezebb tömör, frappáns kifejezésekkel előállni).
A könnyebb olvashatóságot biztosítja, ha kötőjelet használunk. Az ajánlás viszont az, hogy egynél többet ne alkalmazzunk! De lehetőleg egyet se. Ez a szabály is azért alakult ki, mert az eljárást a kifejezetten rosszminőségű, lehúzós, spammelős oldalak használták előszeretettel:
garantalt-fogyas-tiz-nap-alatt-csodaturmixszal.com
legjobb-pizza-pajkaszegen.com
Az ilyen pontos egyezésű domain + sok kötőjel kombót a Google garantáltan bünteti.
Azzal kapcsolatban, hogy hány betű lehet egy domainnév, vannak ugyan bizonyos szabályok, de a szakirodalom kiemeli, hogy inkább a jó hangzást, egyszerű értelmezhetőséget tartsuk szem előtt. Angol nyelvterületen a 15 karakter körüli hosszt tekintik az ideális maximumnak.
Még megemlítem, hogy az is számíthat, hogy a domainre inkább csak rákattintanak vagy „offline” formában is sokszor meg kell adni, le kell írni.
Itt van például a sajátunk: anboweb.hu – rövid. Mégis sokat szenvedek vele, amkor le kell diktálnom az emailcímemet. Láttam ezt a szót már sokféle módon leírva! A csúcs a duo-tour volt! 🙂 Ha hosszú a domain, nagyobb az esély, hogy elgépelik beíráskor – elvesztjük a látogatót 🙁
Praktikus megközelítés domain választásához
Olyan domaint válasszunk, ami jól mutat egy névjegykártyán! Oda biztos nem tennénk ezt, ugye?
garantalt-fogyas-tiz-nap-alatt-csodaturmixszal.com
Pontos egyezésű domain előnyei – hátrányai
Előnyös lehet
- egy induló cégnek, ha egy meghatározott piaci szegmensbe akar betörni;
- egy konkrét, egyértelműen definiálható terméket/szolgáltatást népszerűsítő oldal esetében; helyi vállalkozás esetében.
Ez utóbbi két esetben vigyázzunk, a márkanevek és településnevek használata engedélyhez kötött lehet!
- Egyes iparágakban nagyon limitált a szakszókincs, egy jól megválasztott szakkifejezéssel tarolhatunk a piacon.
Hátrányok
- A pontos egyezésű domain korlátozza a cég jövőbeli terjeszkedési lehetőségeit. Magyarul: ha a jövőben többféle tevékenységgel foglalkozik, akkor az egy tevékenységhez kapcsolódó kulcsszavas domain összezavarhatja a brandépítés folyamatát.
- Kulcsszót tartalmazó domain esetén nehezebb lehet megfelelő social media fióknevet találni – lehet, hogy már minden jól hangzót lefoglaltak 🙁
Már évek óta hosszú / több kulcsszót / kötőjelet tartalmazó domainem van. Mit csináljak???
A Google álláspontja szerint ezek a tényezők nem feltétlenül okoznak gondot, ha az adott kulcsszóhasználat megfelelő mennyiségű és minőségű tartalommal van alátámasztva.
A Google Search Console segítségével ellenőrizhetjük, hogy manuálisan bünteti-e oldalunkat a Google, és azt is megnézhetjük, hogy a találati listában megjelenünk-e. Ha nem találjuk itt oldalunkat, akkor viszont mindenképpen érdemes kezelni a helyzetet – akár egy másik domain regisztrációjával is.
A domain életkora számít a Google-nek?
Régen igen, most már nem nagyon.
A tartalom, a felhasználói élmény, az, hogy a látogató gyorsan megtalálja, amit keres, az oldal gyorsasága, jó technikai felépítése – ez a fontos!
Más szempontból viszont lehet olyan előnye egy régi domainnek, amelyhez képes egy újonnan regisztrált hátránnyal indul. Például a rámutató linkek száma. Manapság nem egyszerű a minőségi linképítés.
Másolt/duplikált tartalom – ne!
A weben található tartalom nagyságrendileg 25-30 százaléka duplikált tartalom volt 2013-ban Matt Cutts szerint.
Éppen ezért a Google nem bünteti – de nem is támogatja a másolt tartalmat!
A Google hivatalos definíciója szerint kétféle duplikált tartalmat különböztet meg: az egyik az, amikor egy domainen belül, a másik, amikor több domainen található meg ugyanaz az szöveg.
Ebben a cikkben és a videóban (01:30-tól) most azzal foglalkozom, amikor több weboldal (domain) között van duplikált tartalom. A videóban példaként azt említettem, amikor az egyik weboldalon található cikkeket átveszi egy másik weboldal (pl. hírportál), illetve amikor egy cég több, kulcsszavakat tartalmazó domaint is fenntart, és mindegyik alá ugyanazt a teljes weboldaltartalmat berakja.
Aki tisztán játszik, az megfelelő módon megjelölheti, hogy átvett tartalmat közöl, ennek nincs akadálya. A videóban viszont arról a trükközésről van szó, amikor teljes weboldaltartalmakat másol át egy tulajdonos több domainre. A Google nem jeleníti meg az ilyen oldalakat a találati listában…
Mi számít különböző domainnek?
A videóban különböző szavakból álló domainekről van szó (kovacs.hu, olcsobutor.hu, kovacsbutor.hu).
Fontos azonban tudni, hogy a különböző URL-ek is külön domainnek számítanak!
http://www.kovacs.hu
https://www.kovacs.hu
http://kovacs.hu
https://kovacs.hu
Ezeknél ki kell választani egy előnyben részesített változatot, és ezt megfelelően jelölni („canonical” használata). Ha ez nincs megoldva, máris negatív értékeléssel számolhatunk…
Nem számít viszont duplikált tartalomnak, ha ugyanannak a domainnek van mobil változata is: kovacs.hu és m.kovacs.hu.
Akkor egy kivételével szüntessem meg az összes domainemet???
Azért csak óvatosan a tarvágással! Jól gondoljuk át, mit érdemes megtartani!
- Melyik domainre mutat több, jó minőségű link?
- A találati listákban melyik, hogyan szerepel?
- A cég jelen- és jövőbeli tevékenységéhez melyik illeszkedik jobban?
- Melyik „néz ki jobban a névjegykártyán”?
Indokolt lehet a több domain fenntartása bizonyos esetekben
Ha a cég teljesen különböző célcsoportoknak más terméket/szolgáltatást nyújt (például kertépítés – kertészethez kapcsolódó gépek nagykereskedelme).
Egy kulcsszót tartalmazó domain régóta működő weboldallal topon van a találati listában. Emellett szeretnénk egy cégnevet tartalmazó domaint, amelyet a névjegyre és más felületekre nyomtathatunk: ezt a domaint ráirányíthatjuk a kulcsszót is tartalmazóra.
Szóval sokféle lehetőség közül választhatunk. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, kérjük segítséget szakembertől, hiszen a domainválasztás és megfelelő használata nagyon jelentősen befolyásolhatja vállalkozásunk online teljesítményét!
Ehhez a cikkhez jó sok irodalmat felhasználtam, ezeket:
https://yoast.com/domain-names-seo/
https://searchengineland.com/library/google/emd-update
https://moz.com/blog/the-exact-match-domain-playbook-a-guide-and-best-practices-for-emds
https://www.namepros.com/threads/when-is-a-domain-name-too-long.413518/
https://www.website.com/website-builder-and-web-design/keyword-domains–use-them-or-lose-them
http://www.velizaratellalyan.com/seo/the-importance-of-bold-and-strong-tags-in-seo/
https://neilpatel.com/blog/how-to-deal-with-duplicate-content-issues-including-those-created-by-your-cms/
https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=enhttps://searchengineland.com/googles-matt-cutts-25-30-of-the-webs-content-is-duplicate-content-thats-okay-180063
Bozókiné Antal Rita
2004 óta onlinemarketing-tanácsadás, marketingstratégia kialakítása, keresőoptimalizálás (SEO), közösségi média részvétel tervezése, kivitelezése. Webhelyadatok elemzése, konkurenciafigyelés, online kampányok kidolgozása. Tartalommarketing, szövegírás.
