Keresőoptimalizálás (SEO) – avagy
„Miért nincs jó helyezése az oldalamnak a Google-ban?”
SEO = Search Engine Optimization = keresőoptimalizálás, vagyis ez a két kifejezés ugyanazt jelenti. A szó jelentése és célja, hogy úgy kell összeállítani weboldalunkat, hogy – 1-1 adott lapja/oldala – a lehető legjobb helyezést érje el egy-egy meghatározott kulcsszóra/kifejezésre – ingyen – a keresőkben. Magyarországon a leginkább elterjedt keresőmotor a Google, de ott van még a Bing és a Yahoo! is. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy egy adott kereső esetén (maradjunk a Google-nál) már nemcsak szöveges találatokról beszélhetünk, hanem például képek, videók, hírek közötti keresésről is. Ha ezekben a listákban is jól szerepel weboldalunk, azzal további ingyenes lehetőségünk van arra, hogy termékeinket, szolgáltatásainkat megismerje a nagyközönség.
Utólag „megSEÓzni” egy weboldalt? Hááát… csak ha muszáj…
Sokan gondolják, hogy a keresőoptimalizálás valami bűvös kapcsoló: ide-oda kattintunk, és máris kész a „megSEÓzott” weboldal. Hát nem! Ez olyan, mintha először építtetnénk egy házat, és amikor készen van, akkor mondanánk az építésznek, hogy akkor beszéljük át, hány és milyen szobára van szükségünk… Természetesen át lehet alakítani a kész házat, de azért jobb, ha ezeket a kérdéseket még az elején tisztázzuk, és nem kell az összes falat szétverni, meg újra felhúzni. Ha megnézzük a fenti felsorolást, abból kiderül, hogy még a weboldal elkészítésének megkezdése előtt döntést kell hozni számos kérdésben. (Erről bővebben olvashatsz a Tanácsadás menüpontban.)
Esettanulmány
Az általunk 2006-ban készített és optimalizált hypoxikozmetika.hu oldal kb. 10 évig az első helyen/oldalon szerepelt a hypoxi, hypoxi trainer, hypoxi training kulcsszavakra. Sajnos 2019-től egy másik csapat új weboldalt készített a cégnek, azóta már vesztettek előkelő helyezéseikből 🙁 A mellékelt kép 2018-ban készült…
„Azt akarom, hogy a weboldalam első legyen a Google-ban!”
Pontosítsunk! A találati listában azt látjuk, hogy a kereső egy adott szóra/kifejezésre melyik oldalakat gondolja a legjobban megfelelőnek. A képen például azt láthatjuk, hogy a „csempézés házilag” kifejezésre mi az első két találat: az adott weboldalnak egy konkrét aloldala. Tehát egy egész weboldal az egész Google-ban nem tud első lenni.
Keresőoptimalizálás: „egy bizonyos kulcsszóra”
Minden egyes aloldallal/menüponttal külön-külön kell foglalkoznunk, még a weboldal konkrét kivitelezése előtt. A legfontosabb, hogy meghatározzuk az adott oldal tartalmára jellemző legfontosabb kifejezéseket, kulcsszavakat, és ezek köré építsük a mondanivalónkat. Ezeket három fő területen kell a megfelelő formában elhelyezni:
- a látható tartalomban, vagyis a szövegben,
- a képek látható és nem látható felirataiban,
- az úgynevezett meta-adatok között.
Esettanulmány
Felépítettünk egy teljes weboldalt az alakjavítás kulcsszó köré. Rövid időn belül kiválóan szerepelt számos kapcsolódó kifejezésre. Egy év elteltével a tulajdonos számonkérte rajtunk, hogy az oldal miért nincs sehol az alakformálás kulcsszóra. Rövid vizsgálódás után gyors választ tudtunk adni neki: az adott szó egyáltalán nem fordul elő a teljes weboldal tartalmában. Így nem csoda, hogy ezt az oldalt a Google nem vette figyelembe a találati rangsor felállításakor.
„Megcsinálom az oldaladat WordPressben, de a SEOhoz nem értek!”
Kár. Sajnos a megbízók gyakran hiszik azt, hogy ha a weboldal szép és működik, akkor mindent megtettek a sikeres online szereplés érdekében. Az előbb már kiderült, hogy az optimalizált tartalmat a weboldal készítőjének megfelelően kell elhelyeznie a honlap szerkezetében. Hogyan teszi ezt meg, ha bevallottan nem ért hozzá? Ez azonban még mindig nem elég. A Google-barát weboldal menüpontban részletesebben is szó van arról, hogy a jó helyezés eléréséhez oldalunk technikai „pontszámának” is magasnak kell lennie, anélkül nem reménykedhetünk kimagasló pozícióban a találati listában. Bízd weboldaladat keresőoptimalizáláshoz is értő webfejlesztőre, hiszen a célod az, hogy pénzt keress weboldaladdal, ez pedig nehezen megy a találati lista 83. oldalán szerepelve! Még mindig nincs vége!
Off-page keresőoptimalizálás – ez is SEO!
Amikor egy weboldal elkezd működni, alapesetben elképzelhető, hogy elszigetelten „lebeg a világűrben”, semmilyen kapcsolata sincs a világhálón keresztül a többi oldallal. Ahhoz, hogy a keresőrobotok és ezután az érdeklődők is megtalálják weboldalunkat, az kell, hogy a lehető legtöbb kapcsolatunk legyen más webhelyekkel. Ráadásul az a jó, ha máshonnan mutatnak ránk linkek (nem mindegy, honnan, hova mutatnak). Az is fontos, hogy milyen minőségű oldalról mutat ránk egy hivatkozás: minél nagyobb presztízsű, annál jobb. Régebben sok olyan linkgyűjtemény volt, ahová ingyenesen be lehetett ajánlani weboldalunkat, és így biztosítani lehetett a hálózatban való részvételünket. Ebből azonban sok visszaélés származott, így ezek egy részét (a kifejezetten rosszindulatúakat) a Google kitiltotta, a megmaradók tekintélyét, befolyását pedig sok esetben minimálisra csökkentette. Az igazán megbízhatóak (pl. Startlap) viszont továbbra is használhatóak linképítés céljára.
Hogyan szerezzünk az oldalunkra mutató, jó minőségű linkeket?
Az egyik lehetőség (ha olyan tevékenységünk van, hogy ez szóba jöhet), hogy megkérjük vevőinket/beszállítóinkat/partnereinket, hogy a saját weboldalukon helyezzenek el a mi oldalunkra mutató linket. Ne felejtsük azonban, hogy egy ilyen kapcsolat akkor igazán értékes/hasznos számunkra, ha magas presztízsű oldalról mutat ránk a link. Azt is el lehet érni, hogy tényleg nagy tekintélyű oldalak hivatkozzanak ránk. Például PR cikket helyezünk el egy nagy látogatottságú női portálon; egy izgalmas újításunkról tudósítanak egy hírportálon; egy komoly multicég feltüntet az oldalán, mint partnert vagy egy menő véleményvezér (influencer) ír a termékeinkről. Ezek sajnos nehezen beszerezhető linkek, ráadásul sokszor igen drágák is.
„Inkább veszek linkeket, mert gyorsan akarok jó helyen lenni a Google listájában!”
A kamu linképítést a Google büntetéssel honorálja: hátrasorolással vagy kitiltással. Itt olvashatod az ezzel kapcsolatos irányelveket. Semmiképpen ne vásároljunk pénzért linkeket!
„Nulla a költségvetésem – hogyan lesznek így linkjeim?”
Nem kell elkeseredni! Ingyen is lehetnek kimagasló minőségű, a weboldalunkra mutató linkjeink! (Ne felejtsük, a keresőoptimalizálás definíciójában az is szerepelt, hogy ingyen szeretnénk jó eredményt elérni!)
Mint már szó volt róla, továbbra is lehetőség van oldalunkkat beajánlani tematikus linkgyűjteményekbe. Ezen felül az oldalunkra mutató linkeket leginkább a közösségi média használatán keresztül biztosíthatunk, (amivel a Közösségi média menüpontban foglalkozunk), de azt is tudnunk kell, hogy ezeket a Google sok esetben nem veszi közvetlenül számításba. Annak ellenére, hogy többször is kinyilvánították, a találati listák összeállításakor nem veszik figyelembe a közösségi felületek linkjeit, vagy az ottani aktivitást (bővebben itt, itt), a közösségi felületekről érkező forgalom viszont nagyon is meghatározó tényező a rangsor kialakításakor! Bármelyik felületen ingyen regisztrálhatunk céges oldalt, és az oda feltett posztokban általában elhelyezhetünk a weboldalunkra mutató linkeket.
Összegzés
A keresőoptimalizálás összetett, széleskörű szakértelmet igényló folyamat, ráadásul nem is nevezhető egyszerinek. Nemcsak a Google irányelvei, de a piacon levő versenytársak is változnak. Mivel az optimalizálatlan oldalnak alig van esélye a jó szereplésre, bízd szakembere a munkát! Kérj időpontot tanácsadásra!