Felhasználóbarát tartalom és
hatékony szerkezeti felépítés
Weboldaladnak a látogatója két dolgot szeretne: 1. gyorsan 2. megkapni azt, amiért jött.
Előfordulhat, hogy technikailag is megfelelő egy weboldal, a tartalma is jól optimalizált és elegendő látogató érkezik rá, valahogy mégsem hozza a kívánt üzleti eredményt. Gyakran szembesülnek ezzel azok, akik fizetett, kattintásalapú webes hirdetéseket használnak (pl. Google Adwords, Facebook Ads): a hirdetés hatására a weboldalra érkező látogatók száma megugrik, de a vásárlások/megrendelések száma nem nő számottevően.
A nagy forgalom biztosítása után a következő lépés az eladás irányába egyrészt az, hogy az oldal megadja azt az információt, amire a látogatónak szüksége van, a másik pedig, hogy az érdeklődő meg is találja, amit keres.
Felhasználóbarát tartalom
A szöveg
- arról szól, amire kíváncsiak vagyunk (például nem egy általános ismertetőt találunk, miközben egy konkrét terméket szeretnénk megvásárolni);
- bőséges, benne van a lényeg, nem túl általános;
- könnyen érthető, nincsenek benne helyesírási, stilisztikai hibák, nem automata fordítóprogrammal készült;
- nem túlzottan tudományos, szakmai, bármilyen felhasználó számára érthető.
A képek
- termékeladásnál duplán fontosak: a sok, jó minőségű, a keresett terméket hitelesen bemutató termékfotó növeljük a vásárlási kedvet;
- egyediek, valósak, nem százszor látott stockfotók.
Felhasználóbarát weboldalszerkezet
- nem bonyolult az oldal felépítése, kevés lépcsőn keresztül érhető el a keresett tartalom;
- minden oldalról elérhető az egész menüszerkezet;
- a lényeges elemek a hajtás feletti tartalomban vannak;
- az oldal reszponzív, mobiltelefonon is kellemes felhasználói élményt nyújt;
- a betűk jól olvashatóak, a színek kontrasztosak, a háttérképen a szöveg könnyen olvasható;
- felesleges intro, animációk, felugró ablakok nem zavarják az érdeklődőt;
- nem túl kreatív az oldal szerkezete, a megszokott módon lehet navigálni;
- a folyamatok (például a fizetés, űrlap kitöltése) kevés, könnyen áttekinthető lépésből állnak;
- az oldal betöltődése gyors, ezért a látogató nem távozik (erről a Google-barát oldalon olvashat részletesebben).
8-10 másodpercünk van: marad vagy megy a látogató?
Ennyi idő alatt feltérképezi az oldalt, hogy erre van-e szüksége, hogy jó helyen jár-e, tetszik-e neki, amit lát. A kép ezt a folyamatot szemlélteti (a cikk itt olvasható):
0-3 másodperc: Mi ez?
+2 másodperc: Érdekel engem?
+5 másodperc: Jó lesz ez nekem?
+5 másodperc: Jól tettem, hogy maradtam?
És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy egyáltalán kivárta-e, hogy betöltődjön a tartalom! Felmérések szerint 25%-os lemorzsolódásra számíthatunk, ha nem töltődik be az oldal 3 másodperc alatt.
Ez azonban a weboldal technikai felépítésének kérdéskörébe tartozik, ott foglalkozunk vele részletesebben.
Nagyon fontos, hogy figyelemmel kísérjük a Google algoritmus-változtatásait, amelyekből tájékozódhatunk, hogy milyen elvárásoknak kell a változó világban weboldalunknak is megfelelnie. Persze ez a tájékozódás nem a weboldaltulajdonos/válallkozó, hanem a szakember dolga (mint amilyen én is vagyok). Itt egy bejegyzés egy igen fontos változásról, olvasd el azt is a Google 2021-es nagy algoritmus-frissítéséről!
A hajtás feletti és alatti tartalom
További gyakori probléma, hogy nagyon fontos elemek a hajtás alatt találhatóak.
Mi az a hajtás?
Az a képzeletbeli vonal, amely elválasztja a lap tetején lévő, görgetés nélkül is látható részt a továbbiaktól.
A hajtás feletti tartalom pedig a görgetés nélkül elérhető tartalom egy adott oldal tetején. Alapelv, hogy az emberek nem görgetnek! A 8-10 másodpercbe nem sok fér bele, tehát a leglényegesebb elemeknek a legfelső, hajtás feletti részben kell megjelenni.
Természetesen, ha felkeltettük az érdeklődését, látogatónk továbbolvas és lejjebbgörget, de a fontos dolgok legyenek fent, szem előtt (akciós ár + „Megrendelem” gomb)!
A “nem görgetnek” alapelv kevésbé érvényes mobiltelefonon, hiszen annak olyan kicsi a képernyője, hogy nem lehet megúszni görgetés nélkül. Ez viszont még jobban ösztönöz arra, hogy a lényeget felülre rakjuk, hiszen az aljára csak a legkitartóbbak fognak eljutni.
Azt sem árt figyelembe venni, hogy a különböző felbontású és méretű eszközökön más és más a hajtás feletti tartalom. Nem árt a lehető legtöbbféle eszközön tesztelni a leendő oldalt – de ez persze a hozzáértő webfejlesztő dolga!
Felhasználói élmény
Összegezve: mindaz, amivel a látogató a weboldalon találkozik – kezdve az oldal betöldődési sebességétől – meghatározza a felhasználói élményt. Az a cél, hogy ez minél jobb legyen. A Google algoritmusa a maga technikai eszközeivel próbálja biztosítani, hogy a legjobb minőségű oldalak kerüljenek előre a találati listában, de ezen túl a felhasználóé lesz az utolsó szó.
Hogyan készítsünk felhasználóbarát, ütős tartalmat weboldalunkra?
Ha úgy érzed, nem boldogulsz, kérj segítséget, foglalj időpontot tanácsadásra ezen az oldalon!
Addig is íme néhány jótanács. A legfontosabb: gondolkodj a látogató fejével! Mi az, amire rákeres a Google-ban?
Mi az a termék vagy szolgáltatás, amelyet keres, és a Te oldaladon megtalálható?
Milyen tulajdonságai vannak ennek a terméknek? Előnyök, hátrányok, fényképek minden oldalról!
A konkurenciához képest miért érdemes Hozzád fordulni? Nem csak az árversenyről szól a világ! Több vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtasz? Ingyenes házhoz szállítást vállalsz? Nagyobb tapasztalatod van a területen? Tovább tartasz nyitva?
Ezeket az előnyöket világosan fogalmazd meg! Természetesen nem szabad a versenytársat kritizálni (különösen név szerint), de kiemelni a saját előnyös tulajdonságainkat nagyon is kell! Hogyan tudja meg különben a látogató, hogy nálunk érdemes vásárolni? Hogyan tudjuk őt néhány másodperc alatt meggyőzni?
Ha felkeltettük az olvasó érdeklődését, tovább fog időzni az oldalunkon, és – ha a weboldal szerkezeti felépítése is felhasználóbarát – egyre nagyobb az esélye, hogy az üzlet megköttetik.
Felhasználói szándék – mesterséges inteligenciával kiegészítve
Az emberek arra keresnek rá, amit ők akarnak. Például nyomtatót bérelni. A cégek viszont nyomtatók bérbeadásával foglalkoznak. Ha a potenciális ügyfelek fejével gondolkodnak, és úgy tűnik, ebben az iparágban ez meg is valósult, például a „nyomtató bérlése” kifejezésre optimalizálják oldalukat.
A kép mutatja, hogy ez meg is valósult! Az első találati oldalon az összes, fizetett és ingyenes (organikus) találat között alig találkozunk a bérbeadás szóval, a bérléssel viszont annál többször.
Különösen figyelemre méltó ez az eredmény, ha látjuk, hogy a Google RankBrain mesterséges inteligenciája is beszállt a játékba.
„Nyomtató bérbeadása” kifejezésre kerestünk, az algoritmus viszont felismerte, hogy a szándékunk a bérlés, és ennek megfelelő találatokat adott ki.
Felhasználóbarát szerkezeti felépítés
Ehhez a marketingesnek/webfejlesztőnek/online marketingesnek illik érteni. Honnan tudhatja a megbízó, hogy az illető ért hozzá? Hát ez nehéz ügy, legjobb, ha a referenciák meggyőzők.
Ha már kész a weboldal, de felmerül, hogy a struktúrája nem tökéletes, igénybe lehet venni különféle szoftvereket is. Ezekkel hasznos információkat gyűjthetünk felhasználóink viselkedéséről. Többfélével találkozhatunk: van szemmozgást követő, egérmozgást követő, és a legjobban elterjedt (és ingyenes!), a Google Analytics, amellyel a látogató weboldalunkon eltöltött idejét, az oldalak közötti navigációt, belépési és kilépési oldalát és még számos hasznos adatot szerezhetünk.
Összegzés
A felhasználóbarát tartalom és szerkezeti felépítés az egyik legnehezebb területe a weboldal összeállításának, de enélkül biztosan nem lesz jó a felhasználói élmény! Nagyon sok múlik rajta, és nem állnak rendelkezésre olyan könnyen számszerűsíthető adatok, mint amilyenekkel a technikai felépítésnél találkozhatunk. Így kifizetődik, ha képzett szakemberre bízod magad. Nekünk több, mint 15 éves tapasztalatunk van, egyeztessünk időpontot egy tanácsadásra!